Zeist

Mobaco-bouwmiddag voor kinderen meer dan geslaagd

Foto:Nikola Damjanovic. De bezoekers en organisatoren zijn bezig met bouwen.

Zeist — In de publiekshal van het gemeentehuis van Zeist is de tentoonstelling ‘100 jaar Mobaco’ van start gegaan. De tentoonstelling zal van 19 februari tot en met 24 mei 2024 gratis te bezichtigen zijn. Het is een groot jubileum dat hier gevierd wordt, omdat Mobaco speelgoedbouwdozen ooit in Zeist zijn geproduceerd door N.V. Plaatmetaalindustrie Van Mouwerik & Bal (Moubal). ‘Geheugen van Zeist’ organiseert naast deze tentoonstelling ook de bouwmiddag voor kinderen.

Op een grote tafel in het gemeentehuis liggen doorzichtige bakken gevuld met verschillende bouwstukken, zoals witte muren, rode daken, zwarte deuren en groene ramen. De bezoekers hebben al een idee wat ze willen maken en pakken verschillende bouwstukken uit de bakken. Het is nog geen 15:00 uur en de kinderen beginnen met het bouwen van hun eerste modellen. Rein, zes jaar oud, is vandaag voor het eerst met zijn oma Ria aanwezig en gaat meteen aan de slag met zijn eerste bouwwerk. Hij zegt dat hij een politiebureau met een flatgebouw erbovenop gaat bouwen. Oma Ria: “Ik heb een artikel gelezen over dit evenement en hij is gek op Lego, dus ik dacht dat hij dit leuk zou vinden omdat dit lijkt op de voorganger van Lego.” Lieuwen, 8 jaar oud, is vandaag ook aanwezig en hij zegt dat hij een toren gaat bouwen en wijst aan waar het balkon op de toren zal komen.

De kinderen en hun begeleiders hebben geen tijd voor een uitgebreid interview, iedereen is druk bezig met bouwen. Tussendoor krijgen ze hulp van organisatoren en Mobaco-hobbyisten. De bezoekers hebben veel fantasie, dus de hulp is niet per se nodig. Een van de organisatoren Leen Kalden is vandaag aanwezig bij de bouwmiddag om de kinderen te helpen met bouwen. Kalden zegt: “Ik verzamel al heel lang, in 1955 kreeg ik mijn eerste doos en dat was het begin.”Het is vandaag de eerste keer dat hij mag helpen en hij is tevreden met de gezellige sfeer en de bouwkunsten van de bezoekers. Kalden benadrukt ook dat je met bouwdozen veel meer creativiteit kunt uiten dan met een ‘PlayStation’. Na een halfuur hard werken is er tijd voor een korte pauze. De organisatoren hebben verse limonade en wafels op tafel gezet.

In de vitrines staan 24 verschillende modellen uit verschillende periodes en stukken die gebouwd zijn door Kalden en Paul Pols. Pols heeft een rood gebouw van de gemeente Zeist met Mobaco nagemaakt, dat ook te zien is tijdens de tentoonstelling. Hij is vandaag ook aanwezig om ervoor te zorgen dat alles goed verloopt en helpt Lieuwen met het bouwen van zijn toren. Pols is een groot verzamelaar en doet dit al jaren, maar benadrukt dat dit een uitstervende kunst is waar hij toch mee door zal blijven gaan: “Ik heb het van mijn vader geërfd. Vroeger had hij het al, ongeveer 60 jaar geleden. Het spul was een tijdlang onbereikbaar, maar sinds Marktplaats bestaat, kun je af en toe een partijtje erbij kopen en voor je het weet heb je er meer.” Karen Veenland van het ‘Geheugen van Zeist’ zegt: “Het leuke is dat er een club van mensen is die dit verzamelt in Nederland. Zij zijn naar ons toegekomen met het verzoek om dit jaar deze tentoonstelling te organiseren.” Ook staat er een model dat gebouwd is door een van de organisatoren, Ida Gerrits, namelijk het ‘Mobaco model No. 75’. Dit model bestaat uit 755 onderdelen.

Het is bijna 16:00 uur en de bouwmiddag loopt ten einde, maar de bezoekers zijn nog niet klaar met spelen. De eerste gebouwen worden zichtbaar. Er is veel gebouwd: een huis met een schuur, een politiebureau en een kerk. Diny Boshuis heeft vandaag haar kleinzoon Jack meegebracht en ze vindt het een geslaagde middag: “Ze kunnen hun fantasie de vrije loop laten en ze hebben veel mogelijkheden om te bouwen wat ze willen.” Ook de organisatoren zijn heel tevreden met de geslaagde middag. Organisator Ida Gerrits zegt: “De kinderen waren heel enthousiast. Ze hadden een beetje hulp nodig, maar verder ging het prima. Echt heel leuk.” Ook Pols is enthousiast: “Hartstikke leuk, de kindertjes deden hun best.”

De organisatie heeft met liefde voor Mobaco een geweldige middag voor de bezoekers georganiseerd en zij hebben er volop van genoten. Sommigen bezoeker zeggen zelfs al dat ze weer terug willen komen voor het volgende bouwmiddagevenement dat plaats zal vinden in mei dit jaar. Gerrits zegt: “Ik verwacht dan wel een grotere opkomst, omdat sommige kinderen terug zullen komen. We hebben nu twee bouwmiddagen gehad. Het is dan meivakantie, dus ik verwacht wel iets meer kinderen.”