Zeist

Ondanks preventieacties wéér meer fietsdiefstallen in Zeist

Bron: Pexels.com

ZEIST – donderdag 4 april 2024

De afgelopen drie jaar is het aantal gestolen fietsen in de gemeente Zeist weer gestegen. Dat vertellen nieuwe cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Na een forse daling in de coronatijd, is deze vanaf 2021 weer flink gestegen. Fietsendiefstal lijkt niet alleen in Zeist, maar in heel Nederland weer aan de orde te zijn. Dat allemaal terwijl er zoveel voorlichting en preventie over is.

Lijngrafiek Fietsdiefstallen Nederland en Zeist

Cijfers

In algemene zin is er sprake van een opkomende stijging omtrent fietsendiefstal. De landelijke trend van fietsendiefstal kende voor de coronapandemie een gematigde daling, deze is daarna weer gestegen. In 2023 heeft 6,5% van de Nederlanders te maken gehad met fietsendiefstal. Diezelfde stijging geldt ook in Zeist. Deze kende echter, in tegenstelling tot Nederland, een piek van 345 fietsdiefstallen in de coronatijd. Deze piek nam vervolgens weer af om nu weer een kleine, stijgende lijn te vormen. Dat wekt zorgen, maar roept ook op tot actie om meer aandacht te besteden aan preventie.

Gemeente

Volgens de gemeente Zeist hoeft er maar één fietsendief actief te zijn die de cijfers al doet stijgen. Dat wekt zorgen bij bewoners en bij de gemeente, maar hoeft nu nog geen reden te zijn voor hevige paniek. “Bewustwordingsacties waarmee we mensen erop attent maken dat er fietsendieven actief zijn, zijn in dit geval erg belangrijk. Daarnaast werkt het om mensen te vragen extra goed hun fiets op slot te zetten.” Dat zijn volgens de gemeente Zeist de beste kortetermijnmaatregelen om die huidige fietsdiefstallen tegen te gaan. Gemeente Zeist, die geen specifiek beleid heeft rondom fietsendiefstal, houdt regelmatig preventieacties op plekken waar mensen vaak hun fiets stallen.

“In het geval dat de fiets toch gestolen wordt, stimuleren we om aangifte te doen.”, vertelt de gemeente Zeist. Bij aangiftes omtrent fietsendiefstal in de regio werkt de gemeente ook nauw samen met de lokale politie. Dit om informatie te blijven verzamelen over het aantal aangiftes, maar ook in welke wijken en bij welke locaties de meeste fietsen worden gestolen. Dit om zo de preventiemaatregelen op specifieke plekken op te schorten en verdere fietsdiefstallen te voorkomen.

Centrum Fietsendiefstal Nederland snapt de woorden van de gemeente Zeist: “Eén fietsendief zorgt vaak voor meerdere fietsdiefstallen. Het is ook niet altijd makkelijk om er een in de kraag te vatten. Dat kan op den duur hoge cijfers veroorzaken.” Vooral in kleinere gemeenten binnen Nederland, waar een paar fietsendieven actief zijn, doen deze dieven de landelijke cijfers stijgen. “Omdat het dus zo moeilijk is een fietsendief te pakken, werken we extra goed samen met gemeenten op het gebied van preventie.” Aldus Centrum Fietsendiefstal. Het Centrum, dat onderdeel is van Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV), biedt gemeenten een stappenplan dat helpt bij het opzetten van deze preventieacties.

Ebikes

Met de opkomst van E-bikes is het stelen van deze fietsen aantrekkelijker geworden voor fietsendieven vanwege de hoge prijs die zich hierop rust. Nu is in Nederland Stichting Aanpak Fiets- en E-bikediefstal (S.A.F.E.) een campagne begonnen om mensen bewuster hun fiets op slot te laten zetten. Met name elektrische fietsen. Projectleider Rogier Eenkhoorn vertelt in een bericht in de Volkskrant het volgende: “Er zal een vorm van registratie moeten komen. Een fiets is nu zo’n beetje het enige vervoermiddel waarvoor geen registratie verplicht is, terwijl fietsendiefstal gezien de hoogte van het bedrag net als autodiefstal een vorm van criminaliteit is met hoge impact.”

Isabella van de Luijtgaarden

Hoi, ik ben Isabella (2006) en ik ben studerend journalist aan de SVJ Utrecht. Mijn grootste interesses liggen bij onderwerpen die mijn eigen doelgroep (studenten) raken, onderwerpen met vrouwen in de hoofdrol en onderwerpen met nationale betrekking. Een van mijn ambities is om in het buitenland te kunnen werken en voor een groot tijdschrift verhalen te kunnen maken. Maar uiteraard sta ik open om alle vlakken van het journalistieke vak een keer gezien te hebben.