Zeist

Zeist samen aan tafel voor Wereld Alzheimer Dag

Theatergroep Splinter (foto: Quinty Setligt)

Zeist – De week van Wereld Alzheimer Dag, met als thema ‘samen aan tafel’, heeft als doel meer bekendheid te geven aan dementie. Het Alzheimercafé in Zeist verrast met een indrukwekkend toneelstuk over dit onderwerp, uitgevoerd door theatergroep Splinter.

Je verwacht het misschien niet, een voorstelling over een ziekte. Toch weet theatergroep Splinter de zaal te ontroeren met hun toneelstuk ‘Het gebroken licht van Troost’. Met een lach en een traan, laten ze zien hoe familieleden vanuit diverse perspectieven omgaan met de uitdagingen die zich voordoen wanneer hun vader deze ziekte treft. Van niet willen accepteren dat je langzaam je dierbare verliest, tot alles voor deze persoon willen doen. ‘Het is ontroerend en confronterend tegelijk, maar vooral heel herkenbaar’, vertelt Ruud, bezoeker Alzheimercafé.

In Nederland is de kans één op vijf dat iemand boven de 65 jaar dementie krijgt. De vergrijzing in ons land neemt al jaren toe, zo dus ook het aantal gevallen met Alzheimer. ‘Dit maakt het bespreekbaar maken van de ziekte nog belangrijker en we hopen dat het Alzheimercafé een vertrouwde omgeving biedt om het gesprek hierover te starten’, aldus Jan Rothuizen, gespreksleider Alzheimercafé. Tot nu toe zijn de reacties erg positief. ‘Dit is de enige dag van de maand dat we ons normaal voelen’, krijgt Rothuizen vaak te horen van bezoekers.

Het Alzheimercafé, een plek met vrijwilligers die allemaal affiniteit hebben met Alzheimer, biedt al ruim 6 jaar een omgeving waar lotgenoten elkaar kunnen ontmoeten. ‘We willen het taboe rondom dementie verbreken, steun bieden en informatie geven over het onderwerp’, vertelt Sep van den Boom, coördinator Alzheimercafé.

Na afloop hebben we gesproken met de coördinator, de gespreksleider en een bezoeker van het Alzheimercafé.

Interview: Sanne Schild

Quinty Setlight

Mijn naam is Quinty Setlight. Ik ben verslaggever voor SvJ media in de gemeente Utrecht. Als beginnend journalist wil ik iedereen graag een kans geven om hun verhaal te vertellen. Ik interesseer me vooral in sociale en culturele onderwerpen. Met mijn enthousiasme hoop ik zoveel mogelijk mensen te informeren over het nieuws. Wie weet zie je me over een paar jaar wel voorbij komen bij NOS Stories, BNNVARA of lees je een artikel van mij in je favoriete tijdschrift.