Studenten creëren ‘De Cijfershow’ voor basisschoolleerlingen
SVJ-studenten Lisanne van Gent, Floris Franken, Anna Hupe, Manouk Muller en Meg van der Hoorn hebben samen met het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) ‘De Cijfershow’ bedacht, een educatief programma voor basisschoolleerlingen
Foto: studenten Floris Franken, Lisanne van Gent, Anna Hupe, Manouk Muller en Meg van der Hoorn
‘ ‘ Het idee ontstond tijdens het afstudeerproces van de studenten in samenwerking met het CBS, waarbij ze de opdracht kregen om iets innovatiefs te creëren om het aanbod van het CBS aan te vullen. ‘We wilden iets maken dat basisschoolkinderen zou boeien, dus zijn we gaan onderzoeken waar interesse lag’, vertelt Meg. Met input van verschillende basisscholen zijn ze aan de slag gegaan en hebben ze ‘De Cijfershow’ ontwikkeld.
Herkenbaar voor de kinderen
De Cijfershow is een educatief programma voor leerlingen van groep 7 en 8, waarbij onderwerpen zorgvuldig zijn gekozen op basis van de behoeften van de doelgroep. Meg vertelt: ‘We willen kinderen op een speelse manier enthousiast maken voor cijfers en statistiek en hen kennis laten maken met de wereld van statistieken op een leuke manier. Zo willen we grote getallen omzetten naar de belevingswereld van de kinderen.’ Dit doet de groep door gebruik te maken van sprekende locaties en vergelijken ze cijfers met situaties die voor kinderen herkenbaar zijn, zoals het vergelijken van 50% van alle kinderen met de helft van de klas.
De onderwerpen van het programma zijn ook gebaseerd op de interesses van de kinderen. ‘Ons onderzoek bracht interessante inzichten naar voren. In een klein dorpje wilden kinderen vooral praten over boeren en veeteelt, omdat velen van hen dromen om boer te worden. Terwijl in het centrum van Den Haag, de behoefte lag bij onderwerpen als gezinssituaties, depressie en zelfbeschadiging’, aldus Meg.
Toekomst
Het CBS is enthousiast over de Cijfershow, maar of het project daadwerkelijk wordt uitgevoerd, blijft nog onzeker. ‘We zijn van plan om het verder uit te werken, maar de vorm staat nog niet vast. Mogelijk betrekken we nieuwe studenten bij het project of passen we het concept aan. Hoe dan ook, we gaan ermee aan de slag’, aldus Luuk Hovius, begeleider van het project.