Amersfoort

Drukke tijden voor de stichting Sinterklaas Kapoentje

Door Noor Duiven

AMERSFOORT- Ook dit jaar zet de Stichting Sinterklaas Kapoentje zich weer in voor de gezinnen in Amersfoort, waarvoor de komst van Sinterklaas voor de kinderen een stressvolle periode is.

De stichting is ontstaan toen Chantal van Doorn werkzaam was als budgetcoach. Hierdoor kreeg ze een kijkje in de financiële situaties van gezinnen. ´´Ik zag wat de stress deed met de ouders met name in deze periode en ik wilde niet dat deze kinderen buiten de boot zouden vallen.´´ Inmiddels is ze nu, naast de oprichter, ook de voorzitter van deze stichting. Samen met vier andere vrouwen. De stichting werkt samen met het MBO Amersfoort. Deze samenwerking zorgt ervoor dat alle gezinnen een fijne pakjesavond hebben. De stichting zoekt de cadeautjes uit voor de kinderen en vervolgens worden ze door de studenten, verkleed als piet, bezorgd bij de gezinnen. De studenten maken hierbij een gedichtje voor elk kind. Dit gedichtje wordt weer voor het vak Nederlands beoordeeld zodat zij hun studiepunten behalen.

Op deze manier wil de stichting aan mensen laten weten dat een cadeautje krijgen van Sinterklaas niet vanzelfsprekend is. ´´Maar dat maakt het soms wel lastig, omdat het voor Sinterklaas niet uitmaakt of je rijk of arm bent, als je maar braaf bent geweest.´´ Een cadeautje krijgen moet dus vanzelfsprekend zijn en juist daarvoor zorgt de stichting Sinterklaas Kapoentje.

Lou Michels spreekt Chantal van Doorn hierover.

Noor duiven

Noor Duiven 2004. Noor is eerstejaars journalist voor de hyperlocal: Amersfoort. Ze is sinds klein al nieuwsgierig ingesteld. Ze houdt zich vooral bezig met de mens achter het nieuws, waarbij de impact haar het meest interesseert. Ze wilt later echt verhalen kunnen maken. Het geeft haar energie om met mensen in contact te zijn, daar leert ze graag van. Momenteel studeert ze aan de school voor journalistiek in Utrecht. Altijd te bereiken via: noorduifje@hotmail.com