Amersfoort

Muzikale broers brengen eerbetoon aan jazzicoon Milt Jackson

Amersfoort– De broers Beets organiseren enkele avonden een Jazzpodium om een jazzicoon te eren. Deze week wordt er een eerbetoon aan vibrafonist Milt Jackson gegeven. Tijdens deze avonden worden er stukken gespeeld van de artiest, van bekende nummers tot stukken die hij gecomponeerd heeft.

Milt Jackson was een legendarische Amerikaanse jazz-vibrafonist. Hij was onderdeel van de Modern Jazz Quartet. De populariteit van deze vier muzikanten was vooral te danken aan hun improvisatie van klassieke muziek, die ze daarmee combineren van met jazz en pop. Mede doordat ze heel gecultiveerd muziek gingen maken werden ze bekend. Milt Jackson was bijzonder omdat hij niet alleen een componist was, maar ook een speler.

De band die Milt Jackson gaat eren bestaat uit zes muzikanten. Festivaldirecteur Alexander Beets vertelt: ‘’Een deel van de band is mijn basisband, daar speel ik al jaren mee. Mijn broer Marius speelt contrabas, en is ook mijn musical director. Hij zorgt dat alle akkoorden kloppen. Ik speel saxofoon dus ben een solist en ik sta voorop. We hebben een Spaanse pianist Miguel Rodriguez, de drummer Sven Rozier en Ellister van der Molen trompettist.’’ De broers Beets willen Milt Jackson eren als een componist. ‘’De beste vibrafonist van Nederland is natuurlijk Frits Landesbergen, dus die heb ik opgebeld en gevraagd of hij mee wilde doen.’’ Aldus Beets.

De jazzavonden hebben enkele dingen gemeen. ‘’Als je in de jazz zit dan is het belangrijk dat je een ritmesectie hebt, piano, bas en drum. Vervolgens is het belangrijk dat je gaat kijken naar wat je wil doen.’’ Het muziekgenre Hardbop vermengt invloeden uit rhythm-and-blues, gospelmuziek en blues, vooral dan in de saxofoon- en pianopartijen. In dit genre maakt Milt Jackson met zijn band muziek. Hier is de combinatie van trompet en tenorsaxofoon uniek. Zo komt her zelden voor dat er een vibrafoon in zit. Dit komt doordat een vibrafoon ook een solistisch instrument is.

Hoe zijn jullie deze jazzavonden begonnen?

Vijftien jaar geleden begon het allemaal vertelt Alexander Beets. ‘’Ik liep hier de kroeg binnen en zei tegen de eigenaar: wij gaan hier een jazzclub beginnen. Elke plek waar ik ooit heb gewoond ben ik een jazzclub begonnen. Omdat ik saxofoon speelde. Als je saxofoon speelt moet je minimaal elke twee weken spelen. Dan is het dus handig als je je eigen jazzclubje hebt. Dus zo ben ik gestart, en dat heeft nu zijn eigen leven geleid. In Enschede ben ik er een begonnen maar in Tilburg bijvoorbeeld ook.’’ Hier in Amersfoort origineel zodat ik elke twee weken kon spelen, maar inmiddels is dat eens keer per zes weken geworden.’’

Verslaggever Zhifeng Oude Sogtoen spreekt met Alexander Beets over zijn relatie met Jazz en het eerbetoon aan Milt Jackson

Zhifeng Oude Sogtoen

Ik ben Zhifeng Oude Sogtoen geboren op 20 januari 2002 in Xinyu, China. Maar nu woon ik al heel mijn leven in Brabant, Tilburg. Sinds kort ben ik begonnen met de opleiding Journalistiek aan de Hogeschool van Utrecht. Het leukste aan Journalistiek vind ik het leren kennen van nieuwe mensen en het luisteren naar hun verhalen.