Amersfoort

Jongerenraad van Amersfoort: Een Nieuw Hoofdstuk in het Oude Stadhuis

Links op de foto medeoprichter Jongerenraad, Elise Folmer en rechts van haar Rida El Handouni

AMERSFOORT – Nieuwe energie bruist in het oude stadhuis van Amersfoort, waar Elise Folmer en Rida El Handouni, medeoprichter en nieuwkomer van de jongerenraad, samenkomen. Dit historische gebouw is nu de thuisbasis van een nieuwe start voor de jongerenraad. Sinds de officiële aftrap in oktober, staat de raad aan het begin van een opwindende fase, vastberaden om de stem van jongeren te laten horen in de lokale politiek.

Het oude stadhuis van Amersfoort is de plek waar alle vergaderingen worden gehouden voor de jongerenraad. Deze plek hebben zij tot hun beschikking gekregen vanuit de gemeente Amersfoort. Het klassieke oude gebouw met veel Victoriaanse kenmerken: hoge plafonds, grote trappen en houtgebruik is een fijne thuisbasis voor de raadsleden. Het duurde namelijk erg lang voordat zij zich hier pas konden gaan vestigen. Ruim drie jaar heeft de gemeente erover gedaan om besluiten te nemen, maar Elise geeft ook aan dat dit deels vanuit de jongeren kwam: “Het eerste jaar zijn wij heel erg bezig geweest met het brainstormen, wat willen we dan precies? Wat willen we bereiken? Het zijn allemaal ditjes en datjes. Vervolgens kwamen er heel veel gesprekken met de gemeente.”

Momenteel zit de jongerenraad nog in de beginfase na de officiële start in oktober. Ze zijn vooral nu bezig zich op de kaart te zetten op sociale media voor jongeren en ze zijn met verschillende projecten bezig. Er komt in februari een jongerentour, een soort collegetour, met verschillende Amersfoortse raadsleden en andere maatschappelijk betrokken mensen Door middel van deze projecten willen ze de jongerenparticipatie bevorderen. Financieel krijgen ze dit van de gemeente. Er wordt voor ieder jaar een bedrag van tienduizend euro beschikbaar gesteld. Verder komen de jongeren een keer per maand samen bij een vergadering om een agenda af te werken. Zij kunnen dan uiteindelijk de gemeente gevraagd en ongevraagd advies geven over belangrijke onderwerpen die er spelen.

De jongerenraad heeft verder geen politieke kleur, omdat zij er voor alle jongeren zijn. Zij nemen een neutrale positie in, al hebben ze wel verschillende speerpunten die zij belangrijk vinden, waaronder diversiteit, duurzaamheid en sociale veiligheid op straat. Volgens Elise zijn dat speerpunten waar alle jongeren achter staan.

Elise heeft een belangrijk streven als medeoprichter van de jongerenraad “Als het gaat over de onderwerpen die de jongeren aan gaan, dat er mét jongeren wordt gepraat en niet over jongeren.” Ook voelt zij zich heel verantwoordelijk over deze raad, omdat het een initiatief is die van ver moest komen en eindelijk gelanceerd is. Ook hoopt ze dat de raad blijft groeien en steeds meer jongeren zich bewust bezig gaan houden in de politiek.

De jongerenraad zit vol met gemotiveerde jongeren die graag een steentje bijdragen aan de gemeentelijke politiek. De trotsheid is merkbaar bij de aanwezigen, ze zijn tenslotte heel tevreden over waar zij tot nu toe zijn gekomen. Ook Rida vindt het heel erg belangrijk om hierbij betrokken te zijn. Wel merkt Rida dat hij misschien net iets meer bezig is met de politiek dan anderen in zijn persoonlijke kring. “Natuurlijk lang niet iedereen is er geïnteresseerd in, het zijn natuurlijk persoonlijke interesses.”

De grote deur van het stadhuis wordt weer gesloten. Er wordt een kijkje genomen in de plek waar het allemaal gebeurd: Het gemeentehuis. Een groot contrast met het oude stadhuis; een semi-modern interieur met overal digitale schermen voor de afspraken van bezoekers. Een trap omhoog brengt ons bij de raadzaal waar de jongerenraad officieel is benoemd. Elise kijkt er positief op terug. Hier begon het allemaal voor de jongerenraad en ze zullen hier nog veel vaker aanwezig zijn.

Jonas Petit

Sinds 2023 studeer ik aan de Hogeschool Utrecht, waar ik de opleiding journalistiek volg. Ik ben geboren in Amsterdam (2005) en nu woonachtig in Woerden. Al vanaf jongs af aan ben ik geïnteresseerd in maatschappelijke ontwikkelingen. Ook bouwde ik vanaf negenjarige leeftijd een interesse op voor radio dat de aanloop naar mijn journalistieke passie. Na het volgen van deze vierjarige opleiding hoop ik mijzelf een waardig journalist te mogen noemen en precies te mogen doen wat mij zo leuk lijkt: fulltime nieuws maken. Als een echte teamspeler werk ik graag samen en communiceer ik makkelijk met mensen. Het overzicht bewaren in hectische situaties vraagt aandacht, maar ik ben niet voor niets een journalist in opleiding. Er valt nog veel te leren, iets waarvan mijn hart sneller gaat kloppen. Het is ontzettend leuk om Amersfoort als thuisbasis te hebben voor het maken van nieuwsproducties. Het is een prachtige en bruisende stad en er is altijd wat te beleven. Amersfoort krijgt een plekje in mijn hart.