Amersfoort

Het sneeuwt poedersuiker in Wijkboerderij Nieuwland

AMERSFOORT – In de wijkboerderij Nieuwland wordt een bijzondere avond georganiseerd. De boerderij verandert in een heus pannenkoekenrestaurant. Het is een avond vol warmte en hartelijkheid. Voor slechts 5,- euro entree kunnen gasten de hele avond onbeperkt genieten van ambachtelijk gebakken pannenkoeken

De boerderij wordt één keer per maand omgetoverd tot een heus pannenkoekenrestaurant. De ruimte is gevuld met verschillende tafeltjes, en sfeervolle kerstverlichting. Tafels die gedekt zijn met een rood-wit geruite placemet en voorzien van stroop, poedersuiker en kaneelsuiker. Het restaurant is er klaar voor, en rond 18:00 druppelen de eerste gasten binnen.

Bij binnenkomst word je met open armen ontvangen door Jan Huurdeman. Hij is vrijwilliger bij de wijkboerderij, maar deze avond gastheer in het pannenkoekenrestaurant. Twee jaar geleden was de eerste pannenkoekenavond en nu werkt het team van vrijwilligers als een geoliede machine. Voor 5,- entree, kan je de hele avond onbeperkt pannenkoeken eten bij Wijkboerderij Nieuwland. Zo is het voor mensen die niet zoveel geld kunnen besteden, toch een gezellig uitje.

Na een hartelijk ontvangst met een grote glimlach, begeleid Jan de gasten naar hun tafel. De avond is van start. Het geluid van het beslag op de warme koekenpan vult de keuken, de eerste pannenkoeken zijn in de maak. Vrijwilligster Petra Cesar staat aan het roer in de keuken. “Het voordeel van als je ze zelf maakt, kan je ze maken hoe je ze zelf lekker vindt”, vertelt ze tijdens het bakken, de pannenkoeken moeten namelijk niet te dik worden. De bezoekers krijgen als eerste een naturel pannenkoek, waarna ze vervolgens kunnen kiezen uit een appel of kaas-pannenkoek. Voor de kinderen is er een speciale kinderpannenkoek, gedecoreerd in de vorm van varkentje.

Wanneer de gasten uitgegeten zijn, haalt Jan of Peter de borden op. Als Jan de nieuwe bestellingen heeft doorgegeven aan Petra, maakt zij de pannenkoeken. Vervolgens haalt Jan de bordjes op uit de keuken en serveert ze aan de gasten. Vrijwilliger Peter zorgt ervoor dat alle borden worden afgewassen, zo krijgt iedereen zijn pannenkoek op een nieuw schoon bord.

Naast de lange bank met verschillende tafeltjes met stoelen, zijn er door de boerderij nog zes andere tafels. Aan tafel zitten gezinnen, geliefdes, vriendinnen maar ook iemand alleen. Buurtbewoners komen hier ook alleen eten, het is een fijne plek om nieuwe connecties te maken met andere buurtbewoners. Er zit ook een oudere dame bij een gezin, die elkaar tijdens deze ontmoet hebben. Wanneer er twee jongetjes samen piano zitten te spelen achter in de boerderij, komt er een dame een praatje met ze maken. Het is mooi om te zien hoe de gasten connecties met elkaar maken in deze wijkboerderij. “Mijn doel is om mensen samen te brengen en te verbinden, dit is een mooi voorbeeld”, vertelt Jan. “Wat je hoopt is dat er een verbinding komt”. Op een laagdrempelige manier contact leggen met je buurtbewoners en dit ook voor een lage prijs, en zoals Jan zegt: “eten verbindt altijd”.

De pannenkoeken avond bevalt goed, want iedere gast vertrekt met een lach. Het is een drukke avond, waarbij Jan rond 19:30 de laatste bordjes uitdeelt. Het liefste wil Jan nog veel meer mensen blij maken met de pannenkoeken, maar daar is helaas de ruimte niet voor. “We begonnen de eerste editie met rond de 6 gasten, maar vanavond had ik er 36”, vertelt Jan. De pannenkoeken avonden zijn dus goed gevuld. Tevreden kijkt Jan terug op de avond. “Mensen zien weggaan met een lach vind ik het allermooist”, aldus Jan, zijn missie is weer geslaagd.

Verslaggeefster Lou Michels proeft de sfeer in de keuken van wijkboerderij Nieuwland en vraagt de gasten of hun pannenkoeken hebben gesmaakt.

Britt Vianen

Hoe word je een goede journalist? Door het gewoon doen. Britt Vianen (2002) gooit zichzelf in het diepe en is beginnend journalist. Nieuwsgierig, gestructureerd en uitbundig. Dé 3 woorden waarin ze zichzelf zou beschrijven. Een nuchtere vrouw uit een klein dorpje die meer te weten wilt komen van de wereld waarin ze leeft. Verschillende verhalen vertellen, groot of klein, dat is haar doel.