Amersfoort

Concert van Britse klassieke muziek door studenten

Het orkest warmt op voor het concert.

AMERSFOORT – Als een van de grootste studentenmuziekgezelschappen van Nederland heeft het USKO deze week een concert in het thema van Britse klassieke muziek gehouden. Voor het koor en orkest, bestaande volledig uit studenten, is dit een grote avond geweest.

Na het vroege opstaan begon voor het bestuur en de leden van USKO al snel de dag in het cultuurcentrum Parnassos. Dit cultuurcentrum, een accommodatie waar culturele manifestaties zich kunnen afspelen, is waar de bestuurskamer van USKO zit. Hier worden óók de repetities voor de concerten gehouden. In de middag was ieder lid te vinden in de Sint-Joriskerk in Amersfoort, waar het concert gehouden werd. Hier werden de instrumenten gestemd, waarna het koor en orkest tot kwart over zes opwarmde. Kort daarna gingen de deuren van de kerk al open en stroomde het publiek binnen en kon het concert beginnen.

Het uitgebreide bestuurssysteem van USKO bestaat uit zes leden die elk jaar in september gekozen worden. Ieder van de zes leden heeft zijn eigen functie waar ze verantwoordelijk aan zijn. In het bestuur zit Heleen van der Bruggen, zij is de acquisiteur van USKO. Haar taak in het bestuur is vooral geldzaken, zoals het aanvragen van fondsen. Ze vertelde dat om in het bestuur te komen je moet solliciteren. Hierbij kies je zelf voor welke bestuursfunctie je wilt solliciteren. In de sollicitaties worden verscheidene onderwerpen aan bod gebracht om te bepalen of ze geschikt zijn voor het bestuur, zoals of je voorheen al eerder in het bestuur hebt gezeten. Het bestuur kiest zelf de opvolger, naar wie hun functie elk jaar in september wordt overgedragen.

Om te zorgen dat de bezetting van het orkest rond is, heb je de orkestcoördinator. Samen met de dirigent en de concertmeester kiezen zij de nieuwe leden van het orkest. Hiervoor word ieder jaar audities gehouden. Ook de verschillende commissies moeten genoeg leden hebben. Het USKO heeft namelijk een groot aantal commissies die ieder hun eigen taak uitvoeren voor het USKO. Hiervoor worden elk jaar aan het begin van het jaar een commissiemarkt gehouden, waarin voorzitters vertellen wat de commissie inhoudt en roept daarmee nieuwe leden op, legde Heleen uit.

Eén van de commissies is de programmacommissie waar Jan Huizinga in zit. De programmacommissie is de commissie met de taak om te bepalen welke muziekstukken er gespeeld gaan worden. Jan lichtte toe dat het thema van een concert gekozen wordt door overleg binnen de programmacommissie. Voor het afgelopen concert was het thema ‘Britse klassieke muziek’. Meestal word er gekozen voor Duitse muziek, vertelde Jan. Ditmaal werd er gekozen voor Britse muziek, grotendeels vanwege het feit dat ze vaak voor Duitse muziekstukken kiezen. Ze vonden het leuk om eens voor Britse muziek te kiezen. Wanneer het thema gekozen is verzamelen ze stukken muziek onder dit thema dat hun interessant lijkt. Ondanks het overkoepelend thema Britse klassieke muziek, kan er nog wel diversiteit gevonden worden binnen de muziekstukken, aangezien ze muziek van de renaissance tot het heden spelen. Buiten de programmacommissie om kan de dirigent ook nog invloed hebben op de keuze van muziekstukken. De dirigent kan er namelijk voor kiezen om het muziekstuk te vetoën als hij denkt dat het boven het koor en orkest leden hun niveau ligt óf als het muziekstuk naar zijn idee niet leuk of interessant genoeg is.

De dag van het concert werd afgesloten door de sjouwcommissie, de commissie belast met de taak om het podium op en af te bouwen. Zo heeft elke commissie een eigen verantwoordelijkheid bij USKO.

Verslaggever Lois Doornheim loopt mee met Ebba Tabbers, lid van USKO, tijdens de voorbereiding van het concert.

Jeremy Bouwmeester

Hoi, ik ben Jeremy Bouwmeester (2002) uit Apeldoorn, waar ik altijd heb gewoond. Voordat ik begon aan de opleiding Journalistiek aan de Hogeschool Utrecht wilde ik al een journalist worden en ik heb hier dan ook een grote passie voor. Er zijn weinig onderwerpen waar ik niet geïnteresseerd in ben en ben dus met een brede interesse begonnen met mijn journalistieke carrière en hoop ook veel te kunnen bereiken.