Amersfoort

Selecteer Pagina

Nieuwe rollerbanken voor opgevoerde fatbikes in Amersfoort

Nieuwe rollerbanken voor opgevoerde fatbikes in Amersfoort

politie controleert een fatbike

Gemeente Amersfoort heeft een stap gezet in het bevorderen van de verkeersveiligheid door als een van de eerste gemeenten rollerbanken te introduceren voor fatbikes. Met deze maatregel reageert de gemeente op de groeiende bezorgdheid over de veiligheid van deze e-bikes, die bekend staan om hun brede banden. De beslissing om rollerbanken in te zetten komt voort uit zorgen over de snelheid van opgevoerde fatbikes, vooral in drukke gebieden. 

Verschillende gemeenten, waaronder de gemeente Amersfoort hebben eind vorig jaar een brandbrief gestuurd naar de verkeersminister Mark Harbers waarin de zorgen over de illegale fatbikes op een rijtje worden gezet. In de gemeente Amersfoort hebben ze deze brief ondertekend, omdat er al een langere tijd zorgen waren over deze fatbikes. Ook zijn er meerdere keren klachten gekomen van bewoners dat er over last was van opgevoerde fatbikes. Eric van Duijn, teammanager leefomgeving, geeft aan dat zij als gemeente geen regels kunnen maken als het gaat om de opgevoerde fatbikes, wat ook een reden was voor deze brief. “Wij als gemeente gaan over verkeerregels, richtingsverkeer of een parkeerverbod of iets dergelijks”. De gemeenten vragen onder andere om een minimumleeftijd voor fatbikes en een verkoopverbod op setjes om de fiets op te voeren. 

De fatbike is eigenlijk gewoon een e-bike met dikke banden. Deze elektrische fiets is door meerdere factoren de laatste jaren populair geworden, zo komt het deels door de helmplicht die geldt voor snorfietsen, maar ook doordat deze e-bike goedkoper is dan andere e-bikes. De fatbike is vooral populair onder jongeren en heeft met name veel gebruikers onder de zestien jaar. De fatbike wordt pas gevaarlijk als mensen de fiets opvoeren en dan vooral als de e-bike een gashendel krijgt. Dan kan een fiets zoals deze wel 50 kilometer per uur gaan. Door deze gashendel hoef je zelf niks meer te doen en word het net een snorfiets. Aangezien de meeste gebruikers zo jong zijn en de fatbike een te hoge snelheid kan bereiken, is het noodzakelijk dat er gehandhaafd wordt. “Het is niet ons streven om zoveel mogelijk bekeuringen uit te delen. Het gebruik van de nieuwe rollerbank is vooral bedoeld om de veiligheid in de stad te waarborgen.” meldt woordvoerder Teddy Sonneveldt aan het AD. 

Het handhaven van opgevoerde fatbikes is niet gemakkelijk vertelt Eric van Duijn, teammanager leefomgeving, zo mogen handhavers niet handhaven op fatbikes met een gashendel, dat is strikt iets voor de politie. Ook al handhaaft de politie wel, ook voor hen is het geen doen, aangezien het niet mogelijk is om de hele dag buiten te staan op zoek naar opgevoerde fatbikes. Het was technisch gezien ook niet mogelijk tot de rollerbanken speciaal voor fatbikes kwamen, met een traditionele rollerbank kon je namelijk geen fatbikes controleren. De teammanager denkt dat de nieuwe rollerbanken wel zullen helpen, maar niet precies in welke mate. “Als een eigenaar van een opgevoerde fatbike naar huis wordt gestuurd met een boete, weet ik niet of dat dat voldoende is om het daadwerkelijk ongedaan te maken en te voorkomen dat het gebeurt”.  

Om het gebruik van de fatbike te voorkomen door vooral jonge gebruikers, die al sneller meer risico in het verkeer nemen is een kentekenplicht. Die we nu ook al hebben voor snorfietsen en bromfietsen. Aangezien een fatbike een elektrische fiets is zijn er geen aparte regels. Door het instellen van een kentekenplicht voor de fatbike, zouden er wel aparte regels kunnen komen. Ook over de minimumleeftijd waarop je een fatbike mag hebben. “Nou alleen dat gaat denk ik al heel veel doen, want we weten gewoon hoe jonger, hoe meer risico hij of zij neemt en dan met name jongens in het verkeer.” De gemeente Amersfoort kan deze keuze zelf niet maken, dat is aan verkeersminister Mark Harbers.

Over de auteur

Indira Khodabaks

Ik ben Indira Khodabaks (17) en ik kom uit de stad Gorinchem. Ik zit op de school voor journalistiek, omdat ik van nature erg nieuwsgierig ben en houd erg van schrijven. Sinds 1 september volg ik alles wat in Utrecht binnenstad gebeurt. Mijn interesseveld is vrij breed, zo ben ik geïnteresseerd in wereldwijd nieuws, maar ook in kleine culturele evenementen. Ik vind het belangrijk dat de inwoners weten wat er in hun stad gebeurt en ik hoop daar een bijdrage aan te leveren. contact: indira.khodabaks@student.hu.nl