Amersfoort

‘We proberen mensen echt wat te leren’

Foto: Britt Moons - Buurtcentrum De Groene Stee

Jolanda van Kolfschooten, ze is stedelijk sociaaljuridisch dienstverlener. Zij helpt in de informatiewinkels van Indebuurt033. Deze winkels zijn er om mensen te helpen die vragen hebben over van alles, zo ook het doen van belastingaangifte. Jolanda is onderdeel van een team vrijwilligers en professionals die deze mensen dagelijks probeert te helpen.

Merk jij dat er voor bepaalde mensen een drempel is om belastingaangifte te doen?

‘Je hebt in Nederland heel veel mensen die niet taal- of digivaardig genoeg zijn om belastingaangifte te kunnen doen. De belastingdienst maakt het wel steeds makkelijker, voor het gros van de inwoners is het ook makkelijk om te doen, maar er blijft een hele grote groep mensen waarvoor het wel ingewikkeld is.’

Merk je dat het een specifieke groep mensen is?

‘Het zijn veel mensen met een migratieachtergrond, maar ook mensen die wat ouder zijn en gewoon de digitale vaardigheden missen. Naast die groepen zien we ook jongeren die het gewoon spannend vinden. Eigenlijk is het dus best wel een brede groep die we voorbij zien komen. Het zijn de mensen die wat meer moeite hebben met de basisvaardigheden.’

Hoe kunnen die mensen geholpen worden met die drempel?

‘Wat wij proberen is om mensen echt mee te nemen in de belastingaangifte, bij ons kunnen de mensen kiezen uit drie opties. We werken altijd met twee schermen, we hebben een scherm voor de vrijwilliger en een scherm voor de inwoner. Op die manier kan de inwoner zelf meekijken en ook zelf inloggen bijvoorbeeld, lukt dat niet kan de vrijwilliger daar dan direct bij helpen. Anders doet de vrijwilliger doet de aangifte en de inwoner kijkt bij elk stapje mee of alles klopt. De inwoner kan ook zelf de aangifte doen en de vrijwilliger mee laten kijken. Op die manier kan je langzaam proberen om het iemand aan te leren, als iemand jaarlijks komt kan je toch iedere keer proberen iemand steeds meer zelf te laten doen. Mensen kunnen er zelfs nog voor kiezen thuis de aangifte te laten doen en het hier enkel te laten controleren. In die zin proberen we wel mensen echt wat te leren.’

Merkt u dat mensen veel terugkomen?

‘Soms krijgen mensen na een keer het vertrouwen ‘ik kan het zelf ook wel’, of die komen dan alleen nog maar een keertje terug om de vrijwilliger het te laten controleren. Er zijn ook mensen die gewoon elk jaar weer terugkomen, omdat ze het gewoon te ingewikkeld vinden. Soms heb je natuurlijk ook gewoon mensen die zich er niet in willen verdiepen en het op deze manier eigenlijk wel makkelijk vinden.’

En jullie staan er ook voor open om al deze mensen te helpen? Of jaarlijks of eenmalig?

‘Ja’

Hoe wil indebuurt033 daar in het specifiek mee helpen?

‘Door veel opties te bieden, als mensen hulp willen kan dit op een van onze vier informatiewinkels in de stad door middel van een afspraak te maken. We proberen het ook nog laagdrempeliger te maken, door te zijn waar de inwoner ook is. Nu gaan we ook aangiftes verzorgen in buurthuizen. Onze sociaaljuridisch dienstverleners zijn op wisselende tijden in zes tot zeven buurthuizen in de stad aanwezig. Eigenlijk is er voor iedere inwoner ergens in Amersfoort dicht bij zijn huis wel een plek waar deze de belastingaangifte kan laten verzorgen. Wij hopen door nog laagdrempeliger te zijn, dus komen naar waar de inwoner ook is, mensen meer aansluiting gaan vinden en meer gebruik gaan maken van onze diensten.

Verslaggever Vos Vissers is in gesprek met Jolanda van Kolfschooten, stedelijk sociaaljuridisch dienstverlener, over belastinginitiatieven vanuit Indebuurt033.

Britt Moons

Mijn naam is Britt Moons, ik ben 18 jaar oud en studente journalistiek aan de Hogeschool Utrecht. Ik ben opgegroeid in Odijk, een klein dorpje naast Utrecht, dus ben bekend met de omgeving. Ik vind het dan ook leuk dat wij onderzoek mogen doen in Utrecht en omgeving. Ik ben erg enthousiast over het vak en heb brede interesses, van politiek en criminologie tot gewoon in gesprek gaan met mensen en op die manier dingen leren. Naast mijn voorliefde voor de journalistiek speel ik graag gitaar. Mocht je mij willen bereiken kan dat via mijn mail (britt.moons@student.hu.nl) of X (@Brittsterre_)