Amersfoort

Kadebeeld Johan van Oldenbarnevelt onthuld

Ouderlijk huis en kadebeeld van Johan van Oldenbarnevelt aan de Zuidsingel.

AMERSFOORT- Stichting Open Oog en De Waterlijn onthullen een nieuw kadebeeld van Johan van Oldenbarnevelt. Er zijn veel vrijwilligers aanwezig om het beeld als een van de eersten te bekijken. Maker van het beeld, Ton Mooy, is ook aanwezig.

De vrijwilligers van stichting De Waterlijn staan op de kade om de onthulling van het kadebeeld bij te wonen. Ze dragen allemaal een roodgekleurde jas van de stichting waardoor ze een opvallende verschijning zijn. Het is zichtbaar en hoorbaar dat de toeschouwers onder de indruk zijn zodra het beeld te zien is. “Óh, wat mooi”, zegt een van de toeschouwers. Overal gaan er telefoons de lucht in om het beeld vast te leggen op een foto. Het weer zit mee, de zon schijnt volop en de zonnebrillen gaan op.

Onthulling
Het kadebeeld wordt onthuld bij het huis waar Johan van Oldenbarnevelt tot zijn zeventiende jaar gewoond heeft. Paul Koks, vrijwilliger van stichting De Waterlijn, vond dat Van Oldenbarnevelt de eer van een kadebeeld verdiende, omdat hij een van de bekendste bewoners is die Amersfoort ooit gehad heeft. “Hij wordt op deze manier geëerd”, zegt Koks vol trots.
De voorzitter van stichting De Waterlijn Frans Burgering en oud-wethouder Fons Asselbergs houden voordat het beeld onthuld wordt een korte speech. Deze wordt ingeleid door de stadstrompetters van Amersfoort. De toeschouwers zijn stil zodra ze het geluid van de trompetten horen. Na een kleine technische storing begint Asselbergs zijn speech: “Hartelijk welkom hier aan de Zuidsingel”, zegt hij.
“We laten u niet langer wachten, we gaan het beeld onthullen”, gaat Asselbergs verder. Het doek met daarop ‘Stichting Open Oog onthult’ wordt door Asselbergs en Burgering omhooggetild. Er komt een dubbelportret van Johan van Oldenbarnevelt tevoorschijn. Zodra het beeld onder het doek vandaan is gekomen klinkt er luid applaus.

Kadebeeld
Tussen de jonge en volwassen versie van Van Oldenbarnevelt, die samen het beeld vormen, staat een tekst die luid: “Hier woonde Johan van Oldenbarnevelt, hier kwam zijn geest tot wasdom. De kern van zijn koers voor vrijheid van geweten en verdraagzaamheid werd hier geboren.”
Ton Mooy, beeldhouwer en maker van dit kadebeeld, is ook aanwezig bij de onthulling. Hij geeft zelf geen speech, maar zegt wel dat hij het belangrijk vindt dat van Oldenbarnevelt bekend is onder de Amersfoorters. “De man bestuurde het land in zijn tijd”, zegt Mooy.

Rondvaart
Er liggen naast het kadebeeld drie rondvaartboten in de gracht. Hierop worden de vrijwilligers en genodigden na de onthulling meegenomen op de Zuidsingel. Paul Koks heeft de microfoon in zijn hand en geeft zijn passagiers verschillende feitjes over de stad mee. “Een paar van de kadebeeldjes verstoppen pvc-pijpjes die het regenwater afvoeren, die zijn natuurlijk niet zo mooi dus is een beeld op zijn plek”, vertelt hij.
Na afloop van de rondvaart worden de passagiers uitgenodigd om een drankje te doen in de tuin van het ouderlijk huis van Van Oldenbarnevelt. Asselbergs heft zijn glas en bedankt de huidige bewoners van het woonhuis voor het openstellen van hun tuin. Er wordt onderling gekletst over het beeld en anderen kadebeeldjes van Ton Mooy.

Lou Michels

Hallo daar! Ik ben Lou Michels, 18 jaar oud en woon in Castricum. Sinds dit schooljaar studeer ik aan de School voor Journalistiek in Utrecht. In mijn ogen ben ik begonnen aan een groot avontuur, omdat ik nog niet honderd procent zeker ben over wat ik in de journalistiek wil gaan doen. Om dit avontuur af te trappen, maak ik lokaal nieuws. Ik ben benieuwd naar waar de mensen en verhalen mij zullen brengen. Gelukkig heb ik een fijne redactie en hoofdredacteur om mee samen te werken. Zij kunnen mij helpen mezelf te ontplooien en mij te begeleiden naar dé journalistieke rol die bij mij past.