Amersfoort

Gezellig druk op tiny, groen en duurzaam festival in Soest

Louis van Stichting Bikkel op tiny, groen en duurzaam festival met zijn kraampje.

SOEST – Zaterdagmiddag heeft een tiny, groen en duurzaam festival plaatsgevonden in Soest. Het is ‘gezellig druk’ geweest, aldus verslaggever Laurens Gravesteijn. Voor de tweede keer is het festival georganiseerd door Stichting Bikkel.

Lokale ondernemers boden zaterdag hun duurzame producten aan belangstellenden aan. Er waren workshops, kraampjes en muziek.

De organisatie die voor de tweede keer het duurzame festival heeft georganiseerd is de kleinschalige stichting Bikkel. Het is een dagbesteding voor mensen met een licht verstandelijke beperking. Bikkel is zowel duurzaam als sociaal, zoals vermeld wordt op de site van de organisatie. Het festival stond ook in het teken van duurzaamheid en ontmoeting.

Hester Schalkx, van WHellsoap bood haar producten aan op het tiny, groen en duurzaam festival. Ze maakt plasticvrije shampoo- en conditionerbarren. Volgens Hester was het aardig druk, en trok het festival vooral veel jonge mensen tussen twintig en dertig. Zij kiezen, hoewel ze bewust met geld om moeten gaan, toch voor duurzame alternatieven omdat ze weten dat ze hier goed aan doen. “Jongeren zijn véél meer bewust en véél meer bekend met duurzaamheid.”

Er waren nog elf andere lokale ondernemers met een groen hart. Zoals Monica van Tricht van Firma Moos, die handgemaakte producten van hout en wol verkoopt. ‘Ik haal mijn inspiratie uit de natuur, letterlijk en figuurlijk.’ Monica gebruikt alleen materiaal dat hergebruikt kan worden. “Voor duurzaamheid, zit je hier wel goed.”

Om meer te weten te komen over de opzet van dit festival, vroeg verslaggever Laurens Gravesteijn aan festivalcoördinator Irene Kroon wat nou het grote doel van dit festival is.

Thirza Osnabrugge

Thirza Osnabrugge (2006) is een gedreven jonge journalist die geboren en opgegroeid is in Scherpenzeel. Nu studeert ze in Utrecht aan de School van Journalistiek, waar ze zich verder gaat ontwikkelen tot een kritische en ethische journalist. Ze wil mensen een stem geven en is vastbesloten om later onderzoeksjournalist te worden. Op dit moment richt ze zich op regionaal nieuws over de Utrechtse binnenstad, maar hoopt later haar horizon te verbreden.