Amersfoort

Mind-walk, de plek voor rust

Organisator bewandelt de mindwalk | Foto: Max Ossendrijver

AMERSFOORT – “Rust, voel en ervaar wat je doet”, dit zijn de woorden van Ineke van der Aalst. Zij organiseert nu al 4,5 jaar de Mind-walk. “Iets waar je volledig tot rust kan komen en je helemaal kan laten gaan”.

Ineke geeft nu een aantal jaar de Mind-walk in het bos nabij ‘Het Groene Huis’ in Amersfoort. “Dit is de perfecte plek, weinig mensen en een schitterende omgeving met veel groen maar ook met leuke dieren. Denk aan geitjes en lammetjes. Ik heb gemerkt en merk dat nog steeds dat iedereen zich overal flink druk over maakt en altijd maar ‘aan’ staat. Ik bedoel daarmee dat iedereen altijd op zijn hoede is. Hierdoor ben ik de Mind-walk gekomen zegt Ineke die 4,5 jaar geleden nog als docent op het ROC in Utrecht rondliep.

Maar wat houdt de Mind-walk eigenlijk in?

Heerlijk buiten wandelen met aandacht voor jezelf en de natuur, afgewisseld met oefeningen uit qi gong, yoga en ontspannings- en ademhalingsoefeningen en meditatie.

Deze geïntegreerde wandeling is ca. 2,5 km per keer en wordt afgesloten met een begeleide meditatie. Per les wordt een thema aangeboden, waarin passende oefeningen verwerkt zijn, soms met gebruik van kleine materialen. Zo loop je jezelf elke les naar meer balans!

Mind-Walk is een veilige, effectieve manier om je gezondheid en fitheid te verbeteren, zowel geschikt voor beginnende als gevorderde wandelaars van alle conditieniveaus.

Het is voor alle leeftijden geschikt zegt deelneemster Carolien. “Laatst had ik iemand in mijn groepje van 25 jaar oud, die is een stuk jonger dan dat ik ben. Bij Ineke kom ik volledig tot rust. Zij maakt het voor iedereen toegankelijk. Naast dat je allemaal oefeningen onder het lopen voorgeschoteld krijgt is er ook altijd plaats voor een grapje hier en daar”

Je hoort hier lekker de takken heen en weer gaan, blaadjes waar je op loopt of toch soms het grindpad waar je overheen moet. Het zijn allemaal dingen waar je je steeds meer bewust van gaat zijn als je echt voelt wat je aan het doen bent.

“Je zet je voet neer en hoort de blaadjes eronder knisperen, dat is toch schitterend. Mensen staan er niet bij stil hoe mooi het leven eigenlijk is” zegt Ineke. Wel vertelt zij dat het voor de corona toch een stuk beter liep met de aanmeldingen. “Er is nu iets minder animo, maar waar dat aan ligt durf ik niet te zeggen. Mensen vinden wellicht dat de wandeling iets te dichtbij jezelf komt, dat mijn grapjes soms iets te heftig zijn of dat ik te snel of langzaam loop. Allemaal factoren die een rol kunnen spelen. Gelukkig heb ik een leuk groepje aan wie ik de lessen mag geven”.

In de toekomst hoopt de organisator van de Mind-walk toch wat meer aanmeldingen te krijgen zodat ze de rust kan laten terugkeren bij de mens. “Mensen maken zich soms zo druk om de meest kleine dingen en dat kan mij en de medemens toch zo erg storen lijkt me. Dit is een levenservaring die je de rest van je leven zal kunnen meebrengen met jezelf”.

Clayton Inkelaar heeft een stukje met de mind-walk meegelopen en heeft de organisator wat vragen mogen stellen.

Max Ossendrijver

Boeken lezen, musea bezoeken... liever sport! Mijn naam is Max Ossendrijver, 23 jaar en woonachtig in Amsterdam. Sinds 2019 ben ik werkzaam bij ESPN als graphics operator. Dit doe ik parttime als ZZP’er. Hier liggen mijn ambities en hoop ik in door te kunnen groeien. Daarom ben ik sinds 2023 begonnen met de studie journalistiek aan de Hogeschool Utrecht. Naast mijn werk in de tak van sport, voetbal ik zelf ook. Dit doe ik bij 3e divisionist VVSB. Vanuit deze mooie club, waar ik nog een contract tot 2025 heb, hoop ik over 2 en misschien 3 jaar een stap richting top 2e divisie te maken. Geboren en getogen in Amstelveen en helaas dus niet in Amersfoort ;) groeide ik samen met mijn hardwerkende ouders op. Op mijn 20e kozen mijn ouders ervoor om in Spanje te gaan wonen toen zij zagen dat ik op ‘eigen voeten’ kon staan. Ik verkaste richting Amsterdam, Rivierenbuurt. Hier ben ik met 2 vrienden gaan wonen en leid ik een mooi en bruisend leven in de hoofdstad van ons land.