Biltse Nieuwe

Vrijwilligers Centrumkerk slaan handen ineen voor duurzaamheid

Vrijwilligers duurzaamheidsmarkt Centrumkerk. Foto: Evi Roodbeen

BILTHOVEN – De Centrumkerk in Bilthoven fungeert vandaag als knooppunt voor duurzaamheid. De stoelen zijn opzijgeschoven en maken plaats voor meerdere marktkraampjes. Ruim zestien vrijwilligers zetten zich niet alleen in voor een groenere toekomst, maar ook voor elkaar.

Het is zaterdag veertien oktober en de kerkzaal vult zich met nieuwsgierige bezoekers. Ellen Kieviet, de coördinator van het concept, deelt enthousiast dat dit alweer de derde duurzaamheidsmarkt op rij is. Samen met andere kerkgemeenschappen in de omgeving, zoals de Maria Christina Kerk, bundelen de vrijwilligers van de Centrumkerk hun krachten voor een duurzamere toekomst. ‘Vanuit de Commissie Groene Kerk zijn de laatste twee markten georganiseerd’, vertelt Ellen. Met als doel: ‘Mensen laten zien dat ze zelf, hoe klein ook, een steentje kunnen bijdragen aan een groenere wereld.’

Ellen steekt voornamelijk een helpende hand uit bij het bijenwas-kraampje, waar oude stukken katoenen stof worden omgetoverd tot bijenwasdoeken, als duurzaam alternatief voor aluminiumfolie. Ze haalt een net ingevette doek uit de oven en wappert ermee. ‘De opbrengst van dit kraampje gaat naar de Bijenstichting in Vorden.’ Duurzaamheid ligt haar nauw aan het hart, maar specifiek het welzijn van bijen: ‘Zonder bijen zouden we niet genoeg te eten hebben’, beweert ze standvastig.

Fairtrade

Naast het orgel staat een fairtrade kraampje dat volledig gewijd is aan duurzame producten. De tafel is niet alleen gevuld met chocoladerepen en andere lekkernijen, maar ook met non-food producten zoals bloemenbollen en vogelzaad. Het kraampje wordt bemand door twee vrijwilligers van de Maria Christina Kerk, Jenneke Zaal en Herma Lenderink.

Jenneke vertelt dat de producten afkomstig zijn van Wereldwinkel De Bilt. Ze benadrukt dat eerlijke handel op een structurele manier de armoede van mensen in ontwikkelingslanden vermindert, iets wat ze zelf uiterst belangrijk vindt. ‘Op deze manier zetten we ons in voor anderen’, deelt de vrijwilliger met een glimlach. Het kraampje biedt ook een variatie aan recyclebare producten. Herma laat trots een opvouwbare drinkbeker zien terwijl ze uitlegt hoe deze te gebruiken is. ‘Met dit soort kleine initiatieven streven we naar een meer milieubewuste aanpak’, maakt ze duidelijk.

Naaiatelier

Achter in de zaal zit Marieke de Kruijf, een toegewijd lid van de Centrumkerk en vrijwilliger. Bij haar naaiatelier-kraampje kunnen bezoekers terecht met kapotte kleding. ‘Als kerk heb je wat voor elkaar over’, zegt de dame, terwijl ze een laken aan het repareren is voor een gemeentelid. Naast het herstellen van kleding en linnengoed, maakt Marieke kleurrijke ecostoven, dit zijn slowcookers die geen elektriciteit vereisen. ‘Je kunt nog zoveel doen met een oude lap stof’, merkt ze op. Gedurende de hele dag is ze actief bezig, maar gelukkig staat ze er niet alleen voor. ‘Vanmiddag komen twee andere vrijwilligers me te hulp schieten’, voegt ze opgelucht toe. Het is haar overduidelijk dat de duurzaamheidsmarkt dit jaar een succes is, een gedachte die wordt gedeeld door de anderen: ‘We hebben de bezoekers kunnen laten zien dat onze kerk zich inzet voor een duurzame toekomst’, aldus de vrijwilligers.

Luister hieronder naar een audio-reportage van verslaggever Eline Tijmensen op de duurzaamheidsmarkt:

Evi Roodbeen

Evi Roodbeen (2005) is beginnend journalist en studeert aan de School voor Journalistiek. Met een frisse en kritische kijk belicht ze nationale thema's door een regionale lens. Evi verdiept zich graag in kwetsbare verhalen en wil de mensen uit Utrecht een stem geven. Haar streven als journalist is om nieuws toegankelijk en boeiend te maken voor iedereen. Contact opnemen kan via: evi.roodbeen@student.hu.nl