Biltse Nieuwe

Vergrijzing in De Bilt: Oorzaken en Oplossingen

In de gemeente De Bilt wonen procentueel gezien 67% meer ouderen dan in Nederland. Nergens is het verschil zo groot als in deze leeftijdscategorie. Dit grote verschil in het aantal ouderen roept de vraag op: hoe komt het dat er procentueel zoveel meer ouderen in De Bilt wonen dan elders in Nederland?

Recente cijfers van het CBS tonen aan dat er in De Bilt meer mensen van 80 jaar en ouder wonen dan het landelijk gemiddelde. Terwijl in Nederland als geheel 4,9% van de bevolking 80 jaar of ouder is, is dat in De Bilt maar liefst 7,3%.

Ramón Trouwborst, beleidsanalist bij gemeente De Bilt, begrijpt wel waarom er zoveel ouderen in De Bilt zijn: ‘Allereerst denk ik dat het komt door de aantrekkelijke leefomgeving die De Bilt biedt. Kijk eens om je heen, overal waar je kijkt zie je prachtige natuur.’ Naast de rustige en groene omgeving is het de hechte gemeenschap die De Bilt echt bijzonder maakt volgens Trouwborst: ‘We hebben tal van buurtinitiatieven en verenigingen die speciaal gericht zijn op ouderen, zoals de seniorenvereniging en de wandelclub.’ Naast deze speciale evenementen zijn er ook de jaarlijkse senioren dag en kerstbijeenkomst. Al deze factoren zorgen ervoor dat ouderen zich hier echt thuis voelen en graag willen blijven wonen in De Bilt.

Nieuw woonzorgcentrum

Het gaat in de gemeente De Bilt dus niet alleen maar om de natuur. De Bilt heeft verder ook nog uitstekende voorzieningen voor ouderen. Zo is er onlangs nog een nieuw woonzorgcentrum geopend; De Biltse Hof. Dit woonzorgcentrum biedt allerlei faciliteiten en activiteiten speciaal gericht op ouderen, zoals gezamenlijke maaltijden, fitnesslessen en culturele evenementen. Engelina Baak is werkzaam bij het recent geopende gezondheidscentrum: ‘We hebben hard gewerkt om een plek te creëren waar ouderen zich thuis voelen en waar ze de zorg en ondersteuning krijgen die ze nodig hebben.’ Volgens Baak is het ook niet te ontkennen dat De Bilt steeds meer vergrijst, en deze vergrijzing brengt natuurlijk weer nieuwe problemen met zich mee: ‘Met de vergrijzing is er steeds meer vraag naar gezondheidszorg, en we wilden ervoor zorgen dat onze oudere inwoners toegang hebben tot hoogwaardige zorg dicht bij huis.’

Dure woningen

Volgens Trouwborst is het ook niet te ontkennen dat De Bilt bekend staat om zijn aanzienlijke hoeveelheid dure woningen: ‘Deze huizen zijn vaak buiten het bereik van jongere generaties, wat betekent dat veel ouderen die hier wonen, al lang in De Bilt gevestigd zijn.’ Ze hebben hier een levenslang opgebouwd netwerk en zijn geworteld in de gemeenschap, het is dan ook begrijpelijk dat ze ervoor kiezen om hier te blijven, zelfs als ze ouder worden. Dit creëert volgens Trouwborst een situatie waarin een groot deel van de bevolking uit ouderen bestaat, simpelweg omdat zij degenen zijn die zich deze woningen kunnen veroorloven en al lang hier wonen. Het is een fenomeen dat niet alleen specifiek is voor De Bilt, maar ook voor andere gemeenten met vergelijkbare demografische en economische kenmerken.

De gemeente is zich volledig bewust van de vergrijzingstrend geeft Trouwborst aan. De gemeente De Bilt is daarom ook bezig met het zoeken naar innovatieve oplossingen om de uitdagingen van vergrijzing aan te pakken, zoals het bevorderen van langer zelfstandig wonen, het stimuleren van actieve en gezonde levensstijlen, en het bieden van passende huisvestingsopties.

Bas van den Bergh

Bas van den Bergh (2002) is student aan de Hogeschool voor Journalistiek in Utrecht. En heeft mede door al zijn hele leven te sporten een enorme passie voor allemaal verschillende soorten sport ontwikkeld. Hij wilde vanaf jongs af aan al weten hoe alles werkte, en vooral waarom dit zó werkte. Door ervaring op te doen achter de klantenservice bij de Rabobank kwam hij erachter dat hij hiermee door wilde gaan, hij wilde mensen helpen en eerlijke verhalen vertellen. Zelf is hij opgegroeid in Utrecht en kent daarom ook Utrecht-Zuid als zijn broekzak, waarvoor hij op svjmedia.nl het komende halfjaar zal gaan schrijven.