Biltse Nieuwe

Ongelijkheid in Bilthoven lijkt vooral in de bouw zijn oorsprong te vinden

In Bilthoven blijkt de ongelijkheid groter dan in omliggende dorpen, zoals Den Dolder en De Bilt. Dat blijkt uit cijfers van het CBS waarin wijken met elkaar vergelijkt worden op basis van hun sociaaleconomische status. Hoe kan het dat Bilthoven een grote welvaartskloof lijkt te hebben, terwijl dat bij buurdorpen ander is?

In Bilthoven is het verschil in sociaaleconomische status tussen wijken groter dan in De Bilt en Den Dolder. Het CBS heeft dit onderzocht aan de hand van de SES-WOA score, die een indicatie geeft van de sociaaleconomische status van een wijk.

In Bilthoven is het verschil tussen wijk zuid west en wijk noord 1 maar liefst 0,684. In De Bilt ligt dit verschil een stuk lager wanneer we kijken naar de ‘beste’ en de ‘slechtste’ wijk, hier is het 0,437. In Den Dolder ligt dit verschil nog lager. Dit betekent dus dat er een grotere ongelijkheid tussen wijken is.

Bilthovenaar Godfried Boogaard is zich bewust van de welvaartsverschillen in zijn woonplaats: ‘Ik weet dat het er is, maar zelf merk ik er niet zo veel van.’ Boogaard verteld dat dit voor andere inwoners anders is: ‘Andere mensen ervaren de kloof wel.’

Oorzaken

Directeur van wijkvereniging Tuindorp Ruud Jansen denkt wel te weten waar deze splitsing is ontstaan: ‘Toen destijds de villa’s in noord werden gebouwd wist men natuurlijk wel welke mensen daar gingen wonen.’ De oorzaak van de splitsing in Bilthoven lijkt dus vooral te liggen bij de bouw van het dorp. ‘Tuindorp in Bilthoven zuid west was van oorsprong een arbeiderswijk. Hier woonden dus minder welvarende mensen en dat is nu eigenlijk nog steeds zo’, duidt Jansen.

In de naastgelegen dorpen lijkt er dus minder sprake te zijn van extremen qua woningbouw. Geen gigantische villawijken, maar ook geen flatgebouwen van acht hoog. Beiden zijn in Bilthoven wel aanwezig.

In Den Dolder en De Bilt is de kloof tussen arm en rijk kleiner dan in Bilthoven. Boogaard reageert hierop: ‘In delen van Bilthoven ligt over het algemeen de standaard hoger, maar 500 meter verderop moet men leven van de voedselbank.’

Verbondenheid

Jansen ziet de verschillen tussen noord en zuid terug tijdens zijn werkzaamheden. ‘Tijdens activiteiten die we organiseren zie je wel wie erin Bilthoven noord woont en wie in Bilthoven zuid’, verteld Jansen. Toch lijkt de splitsing geen beperking te hoeven zijn: ‘De meneer met de Tesla uit noord kan bij wijze van spreken heel goed overweg met Tante Nel van drie hoog’, zegt de directeur van de wijkvereniging.

Ook volgens Boogaard blijft de algemene sfeer gemoedelijk: ‘Men behandelt elkaar niet anders op basis van waar iemand vandaan komt. Er staat namelijk niet op je voorhoofd of je in een flat of in een villa woont’.

Geen verandering

Volgens Jansen hoeft het ook niet perse anders: ‘Wat mij betreft hoeft het niet te veranderen. Ik zie geen directe maatschappelijke problemen door de splitsing.’ Jansen zegt dat men ook goed met elkaar omgaat: ‘De wijken smelten wel goed samen met elkaar. In noord staan nou eenmaal villa’s en in zuid staan flatgebouwen, dat is niet anders.’

Een flink deel van de woningen in Bilthoven staan inmiddels al tientallen jaren. Er lijkt dan ook weinig te veranderen aan de splitsing volgens Jansen: ‘Het is wat het is, je kan de bouw niet zomaar veranderen.’ Hij vervolgd: ‘Je kan niet verwachten dat er van villawijken flats worden gebouwd of andersom.’

Karel Osthoff

Karel Osthoff is een opkomend journalist die momenteel studeert aan de Hogeschool Utrecht. Hij is vooral actief met sportjournalistiek, maar schroomt niet om zijn horizon te verbreden. Als journalist zijnde hoopt hij de ongehoorde kant van een verhaal, een stem te kunnen geven. Komende tijd zal hij zich focussen op Utrecht-Zuid en op deze site items publiceren.