Biltse Nieuwe

Beslissen en blussen bij de brandweer

BILTHOVEN – Alle Nederlanders mogen weer naar de stembus voor de Tweede Kamerverkiezingen, en dus ook de Bilthovenaren. Naast de klassieke stembureaus zoals het gemeentehuis en de centrumkerk, is het in Bilthoven ook mogelijk om bij de brandweer te stemmen.

Bij stembureaus werken alleen maar vrijwilligers. Een van de vrijwilligers bij de brandweer de stembiljetten uitdeelde en identiteitsbewijzen controleerde, is Titia Werts. “Dit is nu de tweede keer dat ik vrijwilliger ben bij een stembureau. Dit is de eerste keer dat ik bij de brandweer help”, vertelt Werts. Ze was zelf een van de eerste die bij de kazerne haar stem uitbracht.

Rond het middaguur hebben zo’n 350 Bilthovenaren bij de Brandweer hun stem uitgebracht. Uiteindelijk hebben 83,7% van de stemgerechtigden gestemd. Onder die stemgerechtigden die bij de brandweer zijn gaan stemmen valt ook Meike van Dijkhuizen, die met haar zoontje Thijs ging stemmen. Van Dijkhuizen verteld: “Stemmen is belangrijk, en het is voor Thijs heel leuk om even bij de brandweer te kijken!”.

Luister hier naar het interview van Wessel:

Ted Kuiper

Ted Kuiper is beginnend journalist die nieuws maakt over de regio Bilthoven/De Bilt en Den Dolder. Hij schrijf over onderwerpen als jongeren, bestuur en cultuur. Hij woont in Amsterdam, maar studeert in Utrecht, waar hij aan de School voor Journalistiek studeert.