Biltse Nieuwe

Tekort aan brandweervrijwilligers Bilthoven: ‘vooral doordeweeks hebben wij een lage bezetting’

In Bilthoven ondervindt het brandweerkorps problemen met een tekort aan vrijwilligers, een uitdaging die zich voordoet in bijna elk dorp in Nederland. Tijdens weekenden en avonden is de bezetting redelijk, maar doordeweeks wordt het steeds moeilijker om voldoende brandweerpersoneel te krijgen. Bij een brand zijn minstens zes brandweerlieden nodig om uit te rukken met een bluswagen. Als dit aantal niet wordt gehaald, kan het team niet vertrekken. Onlangs is hiervoor een nieuw beleid ontwikkeld, het TS-flex beleid, bedoelt om uit te kunnen rukken met minder mensen.

In de onderstaande uitlegvideo leggen wij uit wat de gevolgen van deze tekorten zijn en wat dit nieuwe beleid inhoudt.

Daphne van Beek

Daphne van Beek (2004) is een eerstejaars student journalistiek op de Hogeschool van Utrecht. Daphne schrijft nu voornamelijk nieuwsberichten en interviews voor de website van haar school in het thema criminaliteit in haar hyperlocal Utrecht Zuid. Ze is voornamelijk geïnteresseerd in misdaad en zou in de toekomst ook graag een misdaadjournalist willen worden. Ook probeert ze de wereld om haar heen steeds beter te begrijpen en luistert ze graag naar beide kanten van een verhaal.