Noodhulp naar Afghanistan, van extreem levensbelang

Er verscheen in het NRC recentelijk een artikel waarin de topman van het Rode Kruis opriep om vooral niet de humanitaire hulp aan Afghanistan te staken. Afghanistan is al jaren afhankelijk van de hulp vanuit andere landen. Sinds de uitbraak van de coronacrisis en de invasie van de Taliban is het aantal mensen dat hulp nodig heeft gestegen naar ongeveer achttien miljoen mensen. Wat zou er gebeuren als die hulp stopgezet wordt, en welke afwegingen maken landen daarbij?

Eind augustus besloot Minister de Bruijn (Ontwikkelingssamenwerking) om tien miljoen euro beschikbaar te stellen voor humanitaire hulp naar Afghanistan. Dit geld is belangrijk om het land extra te ondersteunen in deze tijden van crisis. Naast deze noodhulp zijn verschillende organisaties al jarenlang dag en nacht bezig om hulp te verlenen en de bevolking te ondersteunen waar nodig, zo ook het Rode Kruis. Zij hebben in de eerste helft van dit jaar al aan 49.500 Afghanen medische hulp verleend. Er zijn ook een aantal landen, waaronder de Verenigde Staten, die hebben besloten om de hulp in afwachting van een nieuwe regering te staken. Als alle landen dit zouden doen zou dat desastreuze gevolgen hebben voor het land, en dit is waarom.

De geschiedenis

Afghanistan is een land met een grote en ingewikkelde geschiedenis. Al sinds 1978 is er oorlog in het land. Deze oorlog begon oorspronkelijk met een staatsgreep door de Russen in Afghanistan. Zij probeerden hun communistische gedachtengoed te verspreiden en vielen na deze mislukte staatsgreep Afghanistan binnen. In 1989 verlaat de Sovjet-Unie Afghanistan, waarna in 1994 de Taliban wordt opgericht met al gevolg de stichting van een Islamitische Staat. Op de beroemde datum 11 september 2001 raakt Amerika betrokken in het conflict na de aanslagen op de Twin Towers. In november van datzelfde jaar wordt door internationale samenwerking een einde gemaakt aan het dan heersende talibanregime. Er wordt een nieuwe grondwet opgesteld en veel gevluchte mensen keren terug naar het land. De jaren daarna staan in het teken van de wederopbouw van het land. Begin 2020 wordt uiteindelijk een akkoord gesloten tussen de Taliban en de Verenigde Staten over het terugtrekken van de troepen uit Afghanistan. Vanaf mei 2021 begint de Taliban met de verovering van het land. Stad na stad weten ze te veroveren tot ze op 15 augustus de hoofdstad Kabul bereiken en het land officieel terug in handen is van de Taliban.

Het land heeft dus al decennialang te maken met oorlogen. Daarbovenop komt nog eens dat er extreme droogte heerst in Afghanistan waardoor ongeveer één derde van de bevolking aan ondervoeding leidt. Naast deze klimaatcrisis kreeg het land ook nog eens een pandemie over zich heen, iets wat in goed functionerende landen al moeilijk onder controle te krijgen is. Het land is dus volledig afhankelijk van hulp van buitenaf. Hulp waar ze gelukkig op kunnen rekenen door het humanitair oorlogsrecht. Een overeenkomst die vastgesteld in na de veldslag in Solferiono. Er vielen hierbij duizenden doden waarna Henry Dunant opriep tot het maken van internationale regels voor het voeren van oorlog. Daarnaast wilde hij dat er een humanitaire organisatie opgericht zou worden, dit werd het Rode Kruis. De regels werden vastgesteld in het Eerste Verdrag van Genéve uit 1864 en legden daarmee de eerste basis voor het humanitair oorlogsrecht. Een belangrijk onderdeel van dit oorlogsrecht is dat er (medische) hulp geboden moet worden aan mensen die niet of niet langer meedoen aan de strijd.

Het Rode Kruis

Het Rode Kruis heeft wereldwijd bijna honderd miljoen vrijwilligers en is daarmee de grootste humanitaire organisatie ter wereld. De organisatie is aanwezig in 186 landen, en ondersteunt landen wanneer zij dit nodig hebben. Dit kan gaan om hulp bij voedselnood, het verlenen van medische hulp, het opvangen van gewonden en vluchtelingen, maar ook om het helpen bij de wederopbouw van een land na een grote ramp zoals een aardbeving. In Afghanistan houden zij zich bezig met het verlenen van medische hulp, het verbeteren van de toegang tot het drinkwater in het land en ze proberen Afghanen financieel te ondersteunen zodat het voedseltekort wordt verkleind. In Nederland zelf ondersteunt het Rode Kruis de Afghanen die aankomen in Nederland en ze proberen hen te helpen om opnieuw in contact te komen met hun geliefden die zijn achtergebleven in het land.

In het interview met Alberta Opoku tijdens de eerste radio-uitzending van ‘Voor Elk Wat Nieuws’ gaat zij nog extra in op wat er moet gebeuren om deze hulp in stand te houden. Maar zoals wel duidelijk is, deze hulp is extreem belangrijk en zonder ons stort het land volledig in.

[embed]https://youtu.be/FYqNOrmQY0I[/embed]