Hilversum

Knutselend de herfstvakantie in

De geknutselde paddenstoel waxinelichtjes

In Hilversum is deze week de herfstvakantie weer begonnen. Bij Bibelebon Kinderatelier wordt deze afgetrapt met een knutsel workshop in een herfstig thema. Onder leiding van eigenaresse Muriel Verheul gingen acht kinderen aan de slag om een paddenstoel waxinelichtje te maken. De kinderen vertellen zin te hebben in de workshop en ook de ouders kijken glimlachend naar hun kinderen terwijl ze afscheid van hun kinderen nemen.

Maandag 23 oktober om tien uur in de ochtend verzamelen de kinderen zich met blije gezichten in het atelier. De ouders begeleiden hun kind of kinderen naar een stoel rond de tafel. Een van die moeders is Jolien Dragstra (43) zij vertelt: ‘mijn dochter is hier al vaker geweest, we komen dan ook uit de buurt. Het is fijn dat de kinderen hier creatief bezig kunnen zijn met vriendinnen en vriendinnen maken. Later in de vakantie komt ze ook op de donderdag bij de Halloween workshop.’ Dit beamen dan ook meerdere ouders. Het creatief bezig zijn vinden de kinderen geweldig, daar is dit de perfecte plek voor, vinden ze. Marjan Kroon (59) is oppasmoeder zij zegt: ‘We wonen dichtbij en iedereen kent elkaar in de omgeving.’ Wederom zijn de kinderen er al vaker geweest en houden ze erg van knutselen. Veel van de ouders kennen het kinderatelier dus omdat ze in de buurt wonen of via facebook. Maar een van de moeders geeft zelfs aan dat ze naast het kinderatelier een ijsje gingen halen en ze het een leuke plek leek. ‘Maar de ouders gaan bijna altijd weg tijdens het knutselen’, legt Muriel uit, ‘vaak hebben ouders toch de neiging om het creatieve proces van de kinderen te beïnvloeden. Als de kinderen een blauwe paddenstoel willen maken moet dat gewoon kunnen en ouders vullen dan toch vaak in dat de paddenstoel rood met witte stippen moet worden.’

Nadat de ouders weg zijn, zitten de kinderen aan tafel met gespitste oren te luisteren en kijken aandachtig naar Muriel terwijl zij uitleg geeft over wat ze gaan knutselen. Ze gaan vandaag ter ere van de herfstvakantie namelijk een waxinelichtje maken in de vorm van een paddenstoel. Zeer toepasselijk want het weer wordt langzaam steeds kouder, gelukkig is het in het Kinderatelier lekker warm.

De meeste kinderen zijn al vaker in het kinderatelier geweest. De zusjes Floor*(8) en Noa*(6) zitten ook op de knutselclub bij Bibelebon Kinderatelier. Maar een extra workshop in de herfstvakantie slaan ze zeker niet over. Beide knutselen ze erg graag en thuis knutselen ze het liefst nog uren samen door in de boomhut in hun kamer. Valerie (7) zit ook op de knutselclub en noemt zichzelf al een ervaren knutselaar. Tijdens het knutselen vertelt ze: ‘ik zit al in groep 4 en ik heb net voor mijn zwemdiploma C afgezwommen.’ De andere kinderen vertellen vervolgens gelijk aan elkaar hoever zij al zijn met hun zwemlessen, maar er wordt ook druk over andere dingen geklets zoals hoe ze hun paddenstoel gaan versieren, welke kleur deze dan moet worden en over hun toekomstige beroepen.

Onder het genot van limonade en een koekje komen de paddenstoelen steeds meer tot leven. Van de regenboog paddenstoelen van Anne-Rosa en Floor tot de gouden paddenstoel van Valerie voor elk is er wat wils. Het knutselen gaat de kinderen makkelijk af. Ze verven, lijmen en kleien er op los. De meeste kinderen blijven dan ook plakken na een workshop en gaan bij de knutselclub en aan hun enthousiasme voor het knutselen is dat ook te zien. ‘Er staan ook handafdrukken met verf op de muur, deze zijn van kinderen die twee jaar op de knutselclub hebben gezeten en zijn gestopt’, verteld Floor.

De paddenstoelen worden steeds kleurrijker en worden zelfs nog gedecoreerd met herfstblaadjes en dennenappels. De kinderen kijken trots naar hun werk terwijl de eerste ouders alweer binnenkomen. Terwijl de kinderen hun jassen aandoen, worden de paddenstoelen in een tas gedaan voor mee naar huis. Het enige wat dan Muriel nog staat te wachten is het opruimen na een creatieve ochtend.

*De gebruikte namen zijn niet de echte namen van de kinderen wegens privacy redenen. De echte namen zijn wel bekend bij de redactie.

Nina Bakker

Mijn naam is Nina Bakker, ik ben studente journalistiek aan de Hoge School Utrecht. Ik ben geboren en woonachtig in Gorinchem. Momenteel ben ik 18 jaar. Voor mijn studie heb ik eerst de mavo (Cum Laude) en daarna de havo afgerond. Voor mijn mavo heb ik het jaarboek gemaakt van mijn examenjaar. In mijn eerste jaar als journalistiek student wil ik vooral basiskennis opdoen over het vak. Het maken van een eigen nieuwswebsite op SvJ media sluit hier ook mooi op aan, want als je iets in de praktijk veel doet leer je ook sneller. Ik heb dan ook erg veel plezier in het werk wat ik hiervoor moet verrichten. Mijn journalistieke interesses liggen vooral bij mode en cultuur. Ik ben hier in mijn vrije tijd dan ook graag mee bezig. Een voorbeeld hiervan is dat ik een bijbaantje heb bij de Douglas. Op het eerste gezicht is het misschien geen journalistiek werk, maar je bent wel continu bezig de klant te ondervragen om een product te zoeken wat goed bij die klant past. Het werk bij een parfumerie is natuurlijk ook iets wat weer aansluit bij het werk op een moderedactie. Voor info: nina.bakker@student.hu.nl