Hilversum

Jongeren lezen minder, maar toch ook meer

Preschooler Girl is Picking a Book at The Library. She is a Bookworm.

Bibliotheek Hilversum merkt dat er steeds meer jongeren boeken beginnen te lezen. Dit blijkt alleen niet helemaal te kloppen met de cijfers. Uit meerdere onderzoeken blijkt dat de jeugd een stuk minder leest. Volgens een onderzoek genaamd ‘De digitale lezer’ van Stichting lezen, lezen jongeren zo’n 10 minuten per dag. Dat is 40 procent minder dan 5 jaar geleden. Naarmate kinderen ouder worden lezen ze een stuk minder.

Hetzelfde komt naar voren in een onderzoek uit 2019 van Sardes onderzoeks- en adviesbureau. Hieruit blijkt dat 80 procent van de kinderen op de basisschool nog graag thuis lezen. Bij leerlingen van het VMBO is dit gedaald naar 38 procent.

Medewerker Judith Nouwens van Bibliotheek Hilversum over de daling van het lezen, maar juist ook een stijging onder jongeren. “We merken dat hier toch steeds meer jongeren komen met hele speciale boeken wensen. De invloed van het populaire Booktok van het mediaplatform Tik Tok heeft heel wat interesse gewekt. Echte Nederlandse boeken worden er wat minder gelezen, het is vooral Engels.”.

Daarnaast vertelt ze ook over het belang van het voorlezen van jonge kinderen. Judith benadrukt hoe belangrijk het is om jong te beginnen als lezer. Het helpt veel met de woordenschat van de kinderen en stimuleert hen ook om meer te lezen.

Noa Meijer heeft een interview gedaan met Judith Nouwens over de voorleesmiddag die elke woensdag wordt gehouden door de bibliotheek.

Julia Lozeman

Julia Lozeman is student aan de School voor Journalistiek. Geboren en getogen in een klein dorpje dicht bij Amersfoort is Utrecht een heel ander verhaal. Van jongs af aan is ze al geïnteresseerd geweest in de modewereld en wil ze zichzelf daar later als journalist ook aan toevoegen. Op de middelbare school was geschiedenis altijd haar favoriete vak, omdat ze daarbij het vaakst verslagen kon schrijven. Een verslag schrijven van 2000 woorden was nooit een probleem. Daarom was de School voor Journalistiek een logische keuze na een half jaar rechten te hebben gestudeerd. Naast haar liefde voor mode is Julia ook een boekenwurm. Met favoriete schrijvers zoals Homerus en Fyodor Dostoyevsky geniet ze van klassieke literatuur. Het klinkt misschien ondenkbaar maar Leo Tolstoy en Vogue gaan hand in hand. Daarnaast wordt de gitaar aan haar muur er eens in de zoveel tijd afgehaald om bespeeld te worden en laat de piano zijn klanken weer horen wanneer het kouder wordt. Als journalist wil Julia later werken voor een modeblad om daarin de laatste trends te bespreken. Het einddoel is om van haar hobby ook echt haar werk te maken en de modeshows in het echt te zien en niet alleen achter haar laptop. Met haar doel in het zicht zet ze zich graag in voor de journalistieke wereld.