Hilversum

Dickens Looporkest speelt op Seinhorst

Foto: Loek Omtzigt

Het Dickens looporkest loopt rondjes over het Seinhorst plein terwijl zij uitsluitend kerstmuziek speelden om de winkelende bezoekers van Hilversum in de kerstsfeer te krijgen. Afgelopen Zaterdag stonden mensen op de vroege ochtend, tussen het winkelen door, te dansen en te zingen onder begeleiding van de band.

Het is een miezerige zaterdagochtend, de lucht is grijs gekleurd, maar dit heeft geen invloed op het enthousiasme van het looporkest. Met grote glimlachen op het gezicht spelen zij verschillende kerstliederen om de sfeer op te vrolijken. Zo staat er een oudere man genaamd Peter naar de band te kijken en te luisteren, en loopt na afloop van een liedje naar hen toe om een klein praatje te maken. Peter verteld: “Ik vind dit heel erg leuk, dit brengt mij zeker in de kerstsfeer”. Even later komt er ook een man met zijn dochtertje, die de muziek kennelijk leuk vinden, bij de band kijken. De band is netjes gekleed in ‘Dickens stijl’. Ze spelen met drie verschillende instrumenten en een zangeres.

Het Dickens looporkest is in de stijl van de bekende Engelstalige schrijver Charles Dickens. Mannen zijn goed gekleed met hoge hoeden en de broek tot over de navel. De zangeres is gekleed in een hoepel rok en draagt ook een hoofddeksel. Het boek ‘A Christmas Carol’ is 175 jaar geleden uitgebracht en is Dickens zijn populairste boek. Dit boek heeft de wijze waarop wij kerst vieren bepaald. Niet alleen de kleding en de liederen, maar ook de gedachte achter kerst is erg beïnvloed door de kerstverhalen van Charles Dickens.

In het repertoire zaten veel verschillende kerstklassiekers, zoals Frosty The Snowman en Winter Wonderland. In totaal speelde de band vier keer veertig minuten. Een van de bandleden, Marco, verteld: ´´De band bestaat officieel sinds 1990. We spelen hier om een beetje gezelligheid te brengen, met een repertoire dat uitsluitend uit kerstliedjes bestaat´´. Marco verteld verder dat ze ieder kerstseizoen wel in Hilversum te vinden zijn. 16 december is de laatste datum van het seizoen dat zij een optreden geven in Hilversum.

Winkelcentrum Seinhorst is gelegen in het Noordoosten van Hilversum, in het jaar 2000 is men begonnen met de bouw van het winkelcentra in deze wijk en het is sindsdien een populaire plek voor de bewoners. Het winkelcentrum wordt vertegenwoordigd door de Ondernemers Vereniging. Verschillende ondernemers dragen hun steentje bij om het winkelcentrum nog aantrekkelijker te maken. Dit doen zij bijvoorbeeld door evenementen te organiseren zoals het Dickens looporkest. Dit wordt gefinancierd door eigen middelen en bijdragen van de winkeliers. Daarnaast wordt het winkelcentrum ook ondersteund door het StadsFonds Hilversum, om ook grotere evenementen te kunnen organiseren.

Luister hieronder hoe Daan Vergouwe met zowel de band als voorbijgangers in gesprek ging.