Hilversum

Het Goois Ouderen Koor zingt Hilversum de kerstsfeer in

Foto door: Chimène de Jonge

In de Grote Kerk in Hilversum zingt het Gooise Ouderen Koor een uur lang verschillende kerstliederen voor hun jaarlijkse kerstconcert. Het koor bestaat uit zowel mannen als vrouwen die grotendeels in de 70 en 80 jaar oud zijn. Het concert was wederom dit jaar ook weer een ‘vrolijke en gezellige toestand’.

Met het openslaan van de kerkdeuren wordt het publiek uitgenodigd om binnen plaats te nemen. Mensen stromen geleidelijk al pratend binnen. ‘Het is nog veel drukker dan op zondag’ hoor je een man lopend achter zijn rollator zeggen. Mensen nemen plaats op de houten banken die voor, links en rechts van het podium zijn geplaatst. Overal is geroezemoes te horen van mensen die met elkaar praten. ‘Ik heb een schoonzus in het koor zitten, dat is de aanleiding dat ik hier naartoe kom’ verteld Jeanette de Groot (71). De leden van het Gooise Ouderen Koor zitten geduldig op het podium te wachten tot iedereen is gaan zitten. Een kwartier nadat de deuren zijn geopend druppelen de laatste mensen binnen en bezetten de enkele plaatsen die nog vrij zijn.

Het kerstconcert wordt geopend doormiddel van iedereen te verwelkomen. Het geroezemoes in de zaal veranderd naar een aandachtige stilte. Er ontstaat een harmonie van klanken en tonen wanneer het koor begint te zingen. Het eerste nummer wat het koor zingt is, Komt allen te samen. Tijdens het concert wordt het koor ondersteund door een vleugel en een orgel. Tussen de liederen door is er ook ruimte voor alleen instrumentale onderdelen, samen met het orgel speelt de dirigente van het koor Alexandra d’Espinoza, nu op haar blokfluit, een stuk van de componist Johann Sebastian Bach. Het publiek knikt genietend met hun hoofd mee op de melodie van de muziek. Na elk lied klinkt er een luid applaus gevolgd door een stilte, een afwachtende stilte naar wat het volgende lied gaat zijn.

In de loop van het concert wordt iedereen steeds wat bewegelijker, het publiek begint synchroon van links naar rechts te bewegen op de toon van de muziek, ook het Goois Ouderen Koor begint steeds meer te bewegen op hun plaats. Zachtjes beginnen mensen één voor één mee te zingen en te neuriën. Tijdens het nummer Jingle Bells komen er extra instrumenten tevoorschijn, het geluid van de bellen brengt het lied tot leven. Bij het tweede gedeelte van dit nummer wordt er zelfs gevraagd aan het publiek om mee te zingen, de kerk wordt gevuld met de stemmen van alle mensen die aanwezig zijn. Na een uur vol muziek loopt het kerkconcert op zijn eind. Het laatste nummer wat wordt gezongen is stille nacht, plots is het weer stil in de kerk en mensen genieten nog van de laatste melodieën. Na dit nummer wordt er een korte toespraak gegeven en iedereen wordt bedankt voor hun komst en bijdrage.

Uiteindelijk blijkt het Goois Ouderen Koor nog iets in petto te hebben, een toegift! Deze bestaat uit een medley van verschillende bekende kerstnummers. De mensen in het publiek worden weer gevraagd mee te zingen en de zaal komt weer tot leven! Na afloop van het kerstconcert verteld Jeanette de Groot (71), ‘Ik vind het altijd een vrolijke en gezellige toestand, het is leuk dat mensen op leeftijd nog zo bezig zijn. Je ziet dat het mensen vrolijk maakt!’.

Berend Groefsema (83) is volgens eigen zeggen nog maar een korte vijf jaar bij het Goois Ouderen Koor. Meneer Groefsema verteld over hoe het was om vandaag weer te mogen optreden ‘Het was vandaag weer heel fijn om te zingen, net als dat elke dag is. In een artikel las ik ooit ‘Zingen maakt blij’ en dat is ook te merken in ons koor!’, ‘Met publiek zingen is altijd erg fijn, je kan nu ook andere mensen een plezier doen door deze kerstliederen voor ze te zingen’. Op het eind loopt de kerk langzaam weer leeg, familieleden, kennissen en vrienden zoeken elkaar op en praten nog even na met elkaar. Mensen nemen afscheid voor dit jaar en wensen elkaar een fijn kerstfeest!

Hieronder hoort u een audioreportage van het Kerstconcert, gemaakt door Nina Bakker.

Chimène de Jonge

Chimène de Jonge (22) , journalist in opleiding aan de Hogeschool te Utrecht (SVJ). Voordat zij haar keuze voor het vak in de journalistiek maakte heeft ze eerst een aantal jaren rond gereisd om meer van de wereld en andere culturen te zien en te leren. Door de reizen die ze heeft gemaakt is ze nog ruimdenkender geworden en heeft ze connecties over de hele wereld gemaakt die ze ook met plezier onderhoud. Ze is erg avontuurlijk en staat altijd open voor nieuwe uitdagingen, spontane ideeën is Chimène dan ook gek op. Met creatief zijn en nieuwe dingen creëren houdt ze zich erg graag bezig, zo legt ze ook altijd dingen vast. Een camera is altijd in de buurt te vinden, mede om de herinneringen die ze maakt ook een permanent plekje in haar geschiedenis te geven en deze te delen met haar omgeving op de socials. Zo denkt Chimène ook dat social media een groot onderdeel gaat zijn in de toekomst van de journalistiek. Door dingen die ze heeft meegemaakt en heeft gezien, weet ze dat het leven ook een erg serieuze kant heeft. Er zijn teveel mensen die zich ongehoord voelen, die zou ze graag een stem willen geven. Verhalen vertellen is dan ook wat ze het liefst zou willen doen binnen het vak van de journalistiek, dit door middel van het maken van documentaires en programma’s.