Hilversum

Inzamelingsactie voor de voedselbank in De Morgenster

Dozen staan klaar om gevuld te worden

Op 14 januari was in de kerk De Morgenster de laatste  mogelijkheid om bij te dragen aan de inzamelingsactie voor de voedselbank, deze actie werd samen georganiseerd met andere kerken De Bethlehemkerk en De Regenboogkerk.

Om half negen in in de ochtend staan er in de hal van De Morgenster al vrijwilligers klaar om dozen in elkaar te vouwen, ze maken zich op voor een goede opkomst zo geeft ook vrijwilligster Eveline van Toor aan: “we verwachten ongeveer evenveel op in te zamelen als onze acties in december”.

Deze actie werd georganiseerd omdat er normaal in december heel veel acties zijn voor goede doelen zoals de voedselbank alleen nu in de koude kille maand januari waar de voedselbanken het juist harder nodig hebben zijn er veel minder van dit soort inzamelingsacties. Maar aan de mensen van De Morgenster zal het deze januari niet liggen want vanaf half negen stroomt de kerk binnen voor de dienst van tien uur en lopen veel mensen de kerk binnen met een tas vol producten voor de voedselbank en zo kunnen de vrijwilligers aan de andere kant van het tafeltje waar de dozen al klaar staan flink aan de bak.

Het vinden van vrijwilligers voor deze actie was geen probleem de drie kerken hebben een kort lijntje met de voedselbank en namen zelf het initiatief voor de inzameling zo geeft Van Toor aan: “Ik heb ondertussen een telefoonnummer van mensen bij de voedselbank dus de samenwerking gaat heel makkelijk”. Voor de voedselbank zal de actie zeker goed worden ontvangen want aan het einde van vorig jaar werd op de algemene site van de voedselbank in Nederland nog een artikel geplaats over hoeveel essentiële producten er binnen waren gekomen en dat dat met 20% zou zijn afgenomen.

In De Morgenster is het ondertussen al kwart voor 10 en stromen de mensen nu echt binnen met als gevolg dat de dozen zich ook beginnen op te stapelen, Van Toor herkent ook de mensen die producten mee hebben genomen voor de inzameling: “het zijn vaak dezelfde mensen die dingen meenemen bij zo’n actie”. Als de klok zijn wijzers richting 10 uur beweegt wordt het een stuk rustiger in de gang en heeft ondertussen iedereen zich verplaats naar de zaal waar zo dadelijk de dienst zal worden gehouden ook de vrijwilligers hebben de laatste dozen dicht geplakt en gaan de zaal in, zo heeft De Morgenster in een half uur zijn bijdrage gedaan aan de voedselbank.

Lucan Kiontke

Hallo ik ben Lucan Kiontke en ik ben 16 jaar oud. Ik zit in mijn eerste jaar van de opleiding journalistiek op de Hogeschool Utrecht, ik schrijf voor de website van svjmedia voor 'nieuws in Hilversum'. Ik ben geïnteresseerd in sport en politiek, maar schrijf over van alles wat ik tegenkom.