Hilversum

Leger des Heils biedt Hilversum een warme Valentijnsdag

Door: Josephine Meijaard

Hilversum, 14 februari 2024- Op Valentijnsdag opende het Leger des Heils in Hilversum haar deuren voor een speciale gelegenheid: de Valentijns-high tea. De middag trok veel bezoekers die genoten van hapjes, thee en elkaars gezelschap in de huiskamer van het Leger des Heils. “Iedereen is welkom. Meestal hebben we plek zat hier en mocht dat niet zo zijn, dan schuiven we een extra stoel aan!” zegt Silvia van Boven, locatiemanager van het Leger des Heils.

Op Valentijnsdag konden bezoekers voor een kleine bijdrage van €2,- genieten van een uitgebreide high tea, daarmee werden de kosten niet volledig gedekt. Silvia benadrukte dat de focus niet lag op het budget, maar op het delen van liefde en verbinding. In Hilversum voelt maar liefst 42% van de volwassenen zich wel eens eenzaam, wat overeenkomt met zo’n 17.000 inwoners van de stad. Silvia legt uit: “We wilden de high tea voor iedereen toegankelijk maken, ongeacht hun budget. Die 2 euro is niet kostendekkend, maar daar draait het vandaag niet om. We willen iedereen de liefde laten voelen, die wij in ons leven ervaren.”

Maria viert Valentijnsdag met hapjes, thee en… verbinding!

In Hilversum, waar de bevolkingssamenstelling anders is dan elders in Nederland met relatief meer ouderen, mensen met een migratieachtergrond en mensen met een laag inkomen, zijn deze groepen vaak kwetsbaarder ten aanzien van eenzaamheid. Volgens het CBS ervaart ongeveer 9% van de inwoners van Hilversum ernstige eenzaamheid, wat neerkomt op zo’n 9.000 mensen die te maken hebben met serieuze eenzaamheidsproblemen. Maria (67) uit Hilversum, een trouwe bezoeker van het Leger des Heils, sloot zich voor de allereerste keer aan bij de high tea. Man of vrouw, vriend of zoon, Maria maakt geen onderscheid. “Het gaat om verbinding bij Valentijnsdag en waar kun je die verbinding beter vinden dan tijdens een gezellige high tea met hapjes, thee en lieve mensen? Veel mensen denken bij het Leger des Heils aan daklozen of verslaafden. Maar wat velen niet weten, is dat er ook talloze eenzame mensen zijn die hier hun toevlucht zoeken. Iedereen is welkom in deze huiskamer daarom voel ik me hier ook zo thuis!”

“De nadruk ligt op liefde en plezier voor iedereen, ongeacht religie.”

Op Valentijnsdag organiseerde het Leger des Heils een middag vol met activiteiten zoals, spelletjes en liedjes zingen voor haar gasten. Het Leger des Heils in Hilversum maakt deel uit van een protestantse gemeenschap. Silvia maakt duidelijk dat het Leger des Heils geen religieuze bekering nastreeft. “Ik vier Valentijnsdag vanuit de liefde van God en ik wil andere mensen iets van die liefde laten voelen. Dat hoeft niet altijd over de Heer te gaan. Ik probeer dat niet te pushen. Ik wil dat de mensen vandaag iets voelen van de warmte die ik ervaar. De nadruk ligt op liefde en plezier voor iedereen, ongeacht religie.”

De onmisbare kracht achter de open deur

“Op de locatie aan de Bussumerstraat staat de deur altijd open voor iedereen die een warm welkom kan gebruiken. Of je nu dakloos bent, worstelt met verslaving, of gewoon behoefte hebt aan een kopje koffie en een praatje. Iedereen is van harte welkom” zegt Silvia.  Het Leger des Heils in Hilversum draait op de kracht van vrijwilligers. Deze betrokken mensen zetten zich in om anderen te helpen. Van maaltijden koken tot activiteiten organiseren, de vrijwilligers maken in deze organisatie het verschil. Niet alleen op deze dag van de liefde, maar het hele jaar door.

Tekst: Josephine Meijaard

Video: Iris van de Giessen

Eenzaamheid is een groot probleem in Nederland, vooral tijdens de feestdagen. Afgelopen 14 februari was het weer Valentijnsdag, de dag die in het teken staat van de liefde. Bij het Leger des Heils merken ze dat eenzaamheid tijdens Valentijnsdag een serieus probleem is, en dat mensen elkaar toch meer willen opzoeken. Silvia van Boven, korpsofficier van Leger des Heils in Hilversum, vertelt meer over deze eenzaamheid bij het Leger des Heils.

Josephine Meijaard

Mijn naam is ben Josephine (2004), een nieuwsgierige eerstejaars student aan de School voor Journalistiek. Vorig jaar heb ik in het politieke landschap gewerkt in Zeeland, waar ik tijdens de verkiezingen actief deel uitmaakte van het communicatieteam van de Provincie. Onlangs heb ik mijn opleiding tot content creator op het Grafisch Lyceum met succes afgerond. Deze boeiende opleiding heeft er tot geleid dat ik mezelf wil focussen op de inhoud van content. Mijn passie ligt in het delen van boeiende verhalen en ik hoop een bijdrage te leveren aan de wereld van de journalistiek.