Hilversum

Selecteer Pagina

Nieuwe verordening moet overlast van deelscooters in de toekomst doen minderen

Nieuwe verordening moet overlast van deelscooters in de toekomst doen minderen

Met ingang vanaf 1 mei geldt er een maximum hoeveelheid aan deelscooters in Hilversum. Het limiet is 200 deelscooters en deze scooters mogen door maximaal twee bedrijven worden aangeboden. Al langer ondervindt Hilversum overlast van de scooters en sinds juni 2022 zijn dit de paarse CHECK scooters. Ze staan verkeerd geparkeerd, midden op de stoep of in grote groepen. “Ik kan mij niet voorstellen dat dit iets positiefs is voor onze maatschappij op deze manier.”

De maatregel van de gemeente is tot stand gekomen nadat CDA en HvH vragen gesteld hebben aan de gemeente over de scooters. Dit naar aanleiding van de vele klachten die binnenkwamen. Niet alleen de inwoners maar ook bedrijven, in dit geval vooral aan de Nieuwe Havenweg, ervaren de scooters als negatief.

Zo ook Sanisale Hilversum. Marinella Maceo Valk, mede-eigenaar van de winkel, heeft de scooters als zeer negatief ervaren. Ze is dan ook een van de personen die een klacht ingediend heeft bij de gemeente. Ze geeft aan dat er momenten waren waarop ze niet eens meer over de stoep konden lopen. “Op een gegeven moment stonden er bij ons, even kijken en dan zal ik niet liegen, 35 van die scooters voor de deur.” Er bevond zich een zone voor de scooters voor de deur van de winkel, inmiddels is die weg. Het bedrijf heeft echter zo’n twee jaar last gehad van de scooters. De aanbieder, CHECK, kan je niet bellen en is alleen per mail te bereiken. Het verhelpen van de problemen door het bedrijf ervaarde Marinella niet voorspoedig.

Naar aanleiding van het schrijven van dit artikel heeft CHECK schriftelijk toelichting gegeven op het probleem, hoe het bedrijf omgaat met de scooters en het voorkomen van verkeerd gebruik. CHECK geeft onder andere aan gebruikers van de scooters te informeren door middel van informatiecampagnes en trainingen, ook werken ze met beloningssystemen. In juni 2023 is ook de parkeerscore geïntroduceerd. Gebruikers beoordelen dan de scooter op hoe die geparkeerd staat, deze score wordt toegevoegd aan het profiel van de vorige gebruiker. Wanneer er ondanks deze initiatieven nog steeds overlast wordt ervaren, kan een melding gemaakt worden op de site. Ze geven aan dat bij een klacht in 90% van de gevallen het voertuig binnen 24 uur verplaatst wordt.

Ondanks de preventieve maatregelen en oplossingen bij klachten, zijn er dus toch tegengeluiden van gedupeerden dat dit niet snel of effectief genoeg zou werken.

De verordening die nu is opgesteld gaat in vanaf 1 mei 2024. De vraag is dan natuurlijk in hoeverre dit een positief effect gaat hebben. Het maximum is 200 deelscooters, terwijl er op dit moment maar 100 deelscooters van CHECK live zijn in Hilversum. Mochten er andere aanbieders geïnteresseerd zijn dan geldt een limiet van maximaal 2 aanbieders. In dat geval is een maximum aantal scooters wel effectief. Maar gaat een maximum aantal de parkeerproblemen en de aantasting van het straatbeeld kunnen oplossen? Dit gaan we in de loop van mei ondervinden.

Olaf Streutker, fractievoorzitter en een van de initiatoren van de schriftelijke vragen, is niet blij met de deelscooters van CHECK. “Het wordt een rommeltje in Hilversum,” verklaarde hij.

Video: Joost Siebeling

Over de auteur

joost Siebeling

Ik ben Joost Siebeling (2004) en ik ben eerstejaars student op de School voor Journalistiek. Ik woon in Eemnes, gelegen dicht bij Hilversum. Ik ben een sociaal en nieuwsgierig persoon. Deze twee eigenschappen zijn erg belangrijk als journalist. Daarom denk ik dat de opleiding Journalistiek perfect bij mij past! Ik wil uiteindelijk op de opleiding ontdekken op welk vakgebied mijn talenten en eigenschappen het best tot hun recht komen. Verder kijk ik erg uit naar de komende vier jaar op de hogeschool!