Hilversum

Groene vingers op de Gooische Daltonschool tijdens de lente

Foto door: Sofie Gerretschen

Lammetjes worden geboren, bloemen komen uit de grond en diverse groenten kunnen worden verbouwd. 21 maart is de lente begonnen, ook in Hilversum. De leerlingen uit groep zes van de Gooische Daltonschool starten dit seizoen met het werken in de moestuin van boerderij Meent. Hadewych Lammers, leerkracht van de desbetreffende groep, vertelt over het belang: ‘’We willen dat de kinderen leren waar hun voedsel vandaan komt.’’

Aan haar bureau vertelt Lammers waarom werken in een moestuin belangrijk is voor de leerlingen. ‘’We willen dat de kinderen leren waar hun voedsel vandaan komt, hoe planten, zoals die van fruit, groente en bloemen, groeien. Of hoe je voor een tuin moet zorgen en beseffen hoe afhankelijk je bent van het weer. Ook zijn ze heel direct bezig met de verschillende seizoenen en hoe de natuur daardoor beïnvloed wordt. ’’Daarbij geeft Lammers aan dat ze het belangrijk vindt dat kinderen leren omgaan met de natuur. Ook is samenwerken één van de kernwaardes die ze haar leerlingen mee wil geven. ‘’In de moestuin moet er namelijk echt worden samengewerkt.’’ Ze vertelt dat er in de moestuin van de Meent normaal vrijwilligers werken. Die vrijwilligers konden wel wat hulp gebruiken en de leerlingen kunnen er ook veel van leren. De leerlingen starten in maart en werken tot het najaar, rond de herfstvakantie, in de moestuin. Op het moment dat de leerlingen gaan oogsten in het najaar, zitten ze in groep zes, maar op deze manier maken ze toch het hele seizoen mee.

Terwijl ze koffie drinkt, vertelt Lammers, dat de andere klassen van de Daltonschool niet in de moestuin van de Meent gaan werken. Alleen groep zes. Wel komen verschillende klassen vaak langs op de boerderij. ‘’De kleuters van onze school gaan ook een paar keer per jaar naar de kinderboerderij.  Iedere week gaat er een groep een ochtend naar de tuin’’, vertelt Lammers. De kinderen uit groep zes gaan ook niet allemaal samen naar de moestuin. De groep wordt in tweeën of drieën gedeeld. Dit zorgt ervoor dat de leerkracht niet mee kan naar de moestuin. Enige teleurstelling is bij de leerkracht te zien als ze erover verteld. ‘’Om organisatorische redenen en omdat we niet met de hele klas naar de tuin gaan, is het voor de leerkrachten niet mogelijk om mee te gaan naar de tuin. De kinderen gaan onder begeleiding van een aantal ouders, die zelf ook actief meehelpen. Ik zou het zelf wel leuk vinden om ook mee te gaan

Lammers merkt, buiten het feit dat ze tien jaar geleden nog niet voor de klas stond, dat er steeds meer aandacht is voor de ontwikkeling van milieubewustzijn in het onderwijs. Ze geeft als voorbeeld lessen over klimaatverandering bij het vak wereldoriëntatie. ‘’Hierbij gaan de kinderen zelf ook aan de slag met het bedenken en maken van oplossingen.’’ Ze merkt ook dat er steeds meer externe partijen zijn die lessen aanbieden op het gebied van milieu. Dit is naar haar mening een goede stap in de juiste richting om kinderen meer milieubewust te maken.

Tekst door: Sofie Gerretschen

Sofie Gerretschen

Sofie Gerretschen (2000) is geboren en getogen in de Achterhoek. Ze is momenteel eerstejaars journalistiekstudent aan de Hogeschool Utrecht. Naast haar huidige studie is ze aangesloten als vrijwilliger bij 'Beeldbrengers', een mediaplatform, voor jongeren door jongeren, die items over lokaal nieuws maken in Doetinchem. Haar nieuwsgierigheid, creativiteit en openheid zorgen ervoor dat ze tijdens deze studie helemaal op haar plek zit. Het doel dat voorop staat in haar journalistiek werk is ''Mensen een stem geven die niet altijd worden gehoord''. Na deze studie hoopt ze aan de slag te gaan in de Achterhoek als verslaggever.