Hilversum

Vrouwenvoetbal in Hilversum: SC ’t Gooi leidt de weg

In Hilversum zijn er 3 grote voetbalclubs: Olympia ’25, HSW Wasmeer en SC ‘t Gooi. Uit onderzoek is gebleken dat SC ‘t Gooi de meeste vrouwelijke leden heeft, maar het is niet de grootste club. In de afgelopen jaren heeft vrouwenvoetbal een enorme opmars doorgemaakt en de gemeente Hilversum weerspiegelt deze trend. Jaren geleden was het ondenkbaar dat er meer vrouwen teams dan mannen teams zijn, maar bij SC ‘t Gooi is het een feit.

Volgens de laatste cijfers van de Koninklijke Nederlandse Voetbalbond (KNVB) en Voetbal.nl (2024) is Wasmeer de grootste voetbalclub uit Hilversum. Wasmeer beschikt namelijk over 38 teams.  Ondanks dat Wasmeer de grootste club is, beschikt het maar over 6 vrouwen/meiden teams. Aan de andere kant van het spectrum is Olympia. Olympia is de kleinste voetbalclub uit Hilversum met 15 teams. Ze beschikken ook maar over 1 vrouwenteam. Opvallend is dat SC’ t Gooi aanzienlijk meer vrouwenteams heeft dan de andere genoemde clubs.  Ondanks het lager totaal aantal teams van mannen en vrouwen bij elkaar. SC ’t Gooi heeft 28 teams. 22 van deze teams zijn meiden/vrouwen teams. 6 senioren en 16 juniorenteams.  Na contact te hebben opgenomen met de coördinator van SC ’t Gooi, kwam er een duidelijke verklaring naar voren.

Aantal vrouwen en mannen teams in Hilversum:

Verklaring van SC ‘t Gooi

SC ’t Gooi begon meer dan 40 jaar geleden al met vrouwenteams, lang voordat er überhaupt een professionele competitie voor vrouwen werd opgericht in het seizoen 2015/2016. Hierdoor is SC ’t Gooi er dus al ver van tevoren mee begonnen. Coördinator Olga Lundarne licht dit toe: “SC ’t Gooi investeert veel tijd en energie in het vrouwenvoetbal. Bij ons worden teams niet ingedeeld op leeftijd, maar op ambitie. De meiden die hoger op willen komen worden vaak samengebracht in een team”

Ondanks dat SC ’t Gooi al de grootste vrouwenclub is van Hilversum hebben ze nog veel meer ambities. De club wil nog groter worden en nog meer vrouwelijke leden krijgen. “De club blijft groeien doordat veel meiden hun vriendinnetjes meebrengen. Ze vinden de sport dan zo leuk en willen ook lid worden. Bovendien hebben we elk seizoen uitstekende coaches. Deze coaches delen de ambities van de spelers en bieden geweldige ondersteuning om de meisjes te helpen hun doel te bereiken ”, legt Ludarne uit.  De focus op het bevorderen van ambitie in plaats van alleen te organiseren op basis van leeftijd is cruciaal geweest voor het succes van SC ’t Gooi in het vrouwenvoetbal. Door het veranderen van de cultuur van de club hebben ze speelster gevonden die passen bij de ambities van de club.

Hoe is de situatie bij de andere clubs?

Toch zijn de andere clubs ook druk bezig met verbeteren van het vrouwenvoetbal. Wasmeer beschikt momenteel over 6 vrouwenteams, 2 seniorenteams en 4 juniorenteams. 1 van de teams is MO17. Een gezellig team met meiden die het hartstikke leuk vinden om te voetballen. 1 van de speelsters van de MO17 is Sirah. “Bij ons voetballen is echt superleuk. Wij hebben een leuk meiden team. De club is in het algemeen ook een leuke, gezellige, sportieve en nette voetbalclub. Toen we vorig seizoen op zoek waren naar een trainer heeft club ons goed geholpen door bijvoorbeeld flyers te maken.”

Bij Olympia is de groei stukken minder zichtbaar. Dat kun je natuurlijk aflezen aan dat ze ook maar 1 vrouwenteam hebben. Hierdoor zal Wasmeer de tweede grootste voetbalclub blijven en SC ‘t Gooi de grootste in Hilversum.

Minke van Hoef

Hallo, Mijn naam is Minke van Hoef. Ik ben eerstejaars student journalistiek aan de Hogeschool Utrecht. Al sinds ik mij kan herinneren heb ik ervan gedroomd om de mooiste artikels en interviews te maken. Ook wist ik al vrij snel dat het mij geweldig lijkt om te gaan werken in de sport branche. Verslag doen over een voetbalwedstrijd of een artikel schrijven over een opkomend talent is helemaal mijn ding. Ook TV en radio lijkt me super leuk om meer ervaring in op te doen. Als er iets interessant gebeurd in de stad, wil ik daar dan ook het snelste bij zijn om een mooi verhaal te maken zodat iedereen weet wat er gaande is. Mensen kunnen altijd naar me toekomen met nieuws, en dan zal ik alles er aan doen om er iets moois van te maken.