Hilversum

Oekraïens koor komt naar Hilversum

Repetitie van SLAVUJ

Hilversum – Het Amsterdamse koor SLAVUJ treedt zaterdag 16 september op in Hilversum. Het concert vindt plaats in De Morgenster en begint om acht uur ‘s avonds. Het repertoire is geheel in het Oekraïens en er zijn bewoners van Oekraïense opvangcentra te gast. Inwoners uit Hilversum en omgeving kunnen kaarten kopen. Na afloop van het concert is er de mogelijkheid om na te zitten met koffie en gebak.

Het idee voor het optreden ontstond bij Jim Klinkhamer, koor- en pr-lid en daarnaast architect van De Morgenster. Hij koesterde al een tijdje de wens om met het koor op te treden in de kerk. Jim: ‘Het gebouw heeft de perfecte akoestiek voor een concert als deze.’ Na contact te hebben opgenomen met de koster ontstond het idee om een gastoptreden te geven voor de Oekraïners uit de Hilversumse opvangcentra. Met behulp van Hilversummers.nl en door een bijdrage van De Morgenster werd het concert uiteindelijk gerealiseerd.

Het doel van het concert is om de Oekraïense gemeenschap samen te brengen en om contacten te leggen tussen Oekraïners en Hilversummers. Jim Klinkhamer: ‘We verwachten dat veel Oekraïners de liederen die we zingen zullen herkennen. Het zou heel mooi zijn als tijdens de nazit Oekraïners en Nederlanders met elkaar in contact komen. Misschien kunnen de Oekraïners over de betekenis van de liederen vertellen. En als bezoekers na het concert nog met elkaar in contact blijven en bijvoorbeeld een appje naar elkaar sturen, zou dat prachtig zijn.’

Sanne van Velzen

Mijn naam is Sanne van Velzen. Ik ben negentien jaar oud en studente journalistiek aan de Hogeschool Utrecht. Ik maak regionaal nieuws voor Utrecht-West voor de website svjmedia.nl. Mijn voorliefde ligt bij schrijven, maar ik heb ook ervaring met het maken van audio-producties. Mijn interesses liggen op het gebied van maatschappij, cultuur en klimaat, maar voor een goed verhaal ben ik altijd te porren!