Houten

Jeugdtheaterlessen in Aan de Slinger zijn erg populair onder kinderen

HOUTEN – In het Houtense theater ‘Aan de Slinger’ kunnen kinderen en jongeren theaterlessen volgen. Dit kan op verschillende dagen en op woensdagmiddag van 16:00 tot 17:00 kunnen kinderen tussen de 9 en 11 jaar oud terecht. Met ritmische muziek op de achtergrond krijgt een groepje van 10 kinderen les, deze les gaan ze oefenen met slow motion. Het valt gelijk op dat de groep erg divers is; er zijn zowel jongens als meisjes en de een staat rustig te luisteren als de docent de eerste opdracht uitlegt terwijl de ander nog druk bezig is met rondjes rennen. De opdracht is dat de kinderen in slow motion op de grond vallen, de docent telt tot 10 en op de 10e tel moeten ze op de grond liggen.

Mayon van der klei, oprichter van de jeudgtheaterschool en hoofddocent verteld dat de theaterschool al erg gegroeid is sinds de start ervan, dertien jaar geleden. Ze zijn begonnen met kinderen van zes tot acht jaar en negen tot 11, maar nu bieden ze lessen aan vanaf vijf jaar oud tot en met 21 jaar. Mayon zegt dat ze nog lang door wil gaan met het geven van lessen en ze het liefst ook nog verder uitbereid met lessen voor volwassenen en activiteiten in de vakantie.

Voor de tweede opdracht bedenken de kinderen een wedstrijd, het ene tweetal komt met een kampioenschap taart eten en een ander tweetal maakt met stoelen en een tafel een obstakel parcours. Er is genoeg tijd om iets te bedenken en te oefenen met de uitvoering; het geluid van piepende stoelen en pratende kinderen overheerst dan ook. Als iedereen klaar is met de voorbereiding mag elk tweetal hun stukje laten zien, de kinderen zijn erg enthousiast en er wordt veel gelachen tijdens het kijken naar de stukjes.

De theaterlessen worden bezocht door veel verschillende soorten kinderen; er zijn zowel extraverten als introverten te vinden.  ‘Je merkt dat het kinderen aanspreekt, of als ouders denken dat hun kind best wel verlegen is, het helpt heel erg voor de sociale vaardigheden. Of juist de andere kant, de hele theatrale kinderen, die heel graag op het podium willen staan. Je ziet dat daarin een leuke mix ontstaat tussen verschillende kinderen.’ Aldus, Mayon.

Als laatste wordt er een hardloopwedstrijd gehouden, uiteraard in slow motion. De normale lampen gaan uit en de theaterlampen schijnen paars licht, dit creëert het gevoel dat je je op een echt podium bevindt. Met dramatische muziek op de achtergrond rennen de kinderen naar de overkant, dit gaat met vallen en opstaan net zoals geoefend is tijdens de eerste opdracht. Nadat iedereen aan de beurt geweest is staat de volgende groep enthousiaste kinderen alweer te praten bij de deur.

Audioproductie door Stijn Saman: (stijn.saman@student.hu.nl)

Fleur Reparon

Fleur Reparon is een eerstejaars student journalistiek aan de Hogeschool Utrecht, na afgelopen jaar haar havo diploma te halen. Ze vindt het leuk om te lezen en muziek te luisteren. Later wil Fleur graag documentaires maken of werken bij een krant, bij voorkeur RTL Nieuws, maar als ze iets anders tegenkomt is dat ook goed. Ze wil graag met een open houding een interview ingaan, zodat iedereen zichzelf kan zijn en hun ervaring kan delen zonder dat daar een oordeel bij komt kijken. Voor op-of aanmerkingen kunt u een mail sturen naar; fleur.reparon@student.hu.nl