Houten

Selecteer Pagina

Druk bezochte taalinloop in bibliotheek Houten-Centrum geeft het goede voorbeeld

Druk bezochte taalinloop in bibliotheek Houten-Centrum geeft het goede voorbeeld

De krant 'Start!', die is meegenomen door Serap om aan tafel met Geert-Jan te oefenen met begrijpend lezen.

HOUTEN – De populariteit van de taalinloop, georganiseerd door taalhuis, in bibliotheek Houten-Centrum neemt steeds meer toe. Tijdens de inloop worden deelnemers in groepjes begeleid om te oefenen met lezen, schrijven, luisteren en spreken. Buiten het verbeteren van de taalvaardigheid worden ook verschillende culturen bij elkaar gebracht en dient de taalinloop daarmee een belangrijke maatschappelijk functie.

Populair

In de bibliotheek Houten-Centrum is het nooit stil. Een van de bekendste en drukst bezochte activiteiten is de taalinloop, georganiseerd door Taalhuis Houten. De inloop is zelfs zo populair geworden dat er wachtlijsten zijn omdat er geen plek is voor meer deelnemers. Tijdens de activiteit wordt er geoefend met lezen, schrijven, luisteren en spreken, zodat de mensen van buitenlandse afkomst in Houten de taal onder de knie kunnen krijgen. Elke maandag om 19:00 stroomt de tweede verdieping van de bibliotheek vol met deelnemers en begeleiders. Zo ook op deze maandag van 23 oktober, wat zoals gewoonlijk een druk bezochte avond is. Over de gehele verdieping staan tafels waar de begeleiders met hun deelnemers plaats nemen en allerlei verschillende soorten oefeningen worden gedaan om het taalniveau op te krikken.

Krant

Aan tafel bij begeleider Geert-Jan van der Lecq zijn normaal gesproken drie deelnemers aanwezig. Echter zijn er dit keer twee afwezigen wegens werk gerelateerde omstandigheden, waardoor Serap de enige deelneemster is. Zij woonde voorheen in een dorp vlakbij Istanbul en is als politieke vluchteling naar Nederlands gekomen. Tegenwoordig woont zij in Houten met haar partner, die normaal gesproken ook een van de deelnemers is, en haar dochter. Samen met Geert-Jan wordt vanavond het toepasselijke artikel ‘Twee gescheiden werelden’ van de krant ‘Start!’ besproken, waarin cultuurverschillen tussen Nederland en land van herkomst worden aan bod komen. Serap leest het artikel voor en oefent zo haar lees- en spreekvaardigheid. Ondanks haar duidelijke Midden-Oosterse accent, spreekt Serap vloeiende zinnen uit en lijkt zij de strekking van het verhaal goed te begrijpen. Dit is te merken aan een klein knikje of en zachte ‘hmm’ na het hardop lezen van de moeilijke zinnen. Echter is Serap er soms niet helemaal zeker of zij het goed begrijpt en vraagt zij Geert-Jan dan om bevestiging: ‘Dat is klopt?’.

Rollenspel

Bij het levendige groepje van de begeleiders en tevens echtnoten Lynne Koningsberger en Johan van den Bol zijn vanavond Nisar, Hubiao, Mahmoud, Saher en Sarah als deelnemers aanwezig. Vier van hen zijn politieke vluchtelingen en één deelnemer is expat en werkt al jaren voor een multinational in Nederland. Als opdracht wordt een rollenspel gedaan, met snoep als onderwerp. Of zoals de deelnemers zeggen: ‘snoef’. De tekst van het rollenspel is door Lynne gehaald van Chat GPT met het laagst mogelijke leesniveau, om zo de basis te kunnen oefenen. Na het voorlezen van elke zin door de deelnemers, vragen Lynne en Johan naar de betekenis en wordt ook de spreek- en luistervaardigheid geoefend middels een herhaling van de zin. Om de oefening leuk te houden komt ook de nodige humor van Lynne en Johan goed van pas. Tijdens het rollenspel vraagt Lynne namelijk aan de deelnemers wat het woord ‘dik’ betekent. Na wat schuddende hoofden en vragende blikken van de deelnemers, pakt Johan zijn buik vast en schudt er lachend mee. Uiteindelijk is dan ook de conclusie: ‘Dik = slecht’.

Woordzoeker

Aan tafel bij begeleidster Irene Valen-van Hoof zitten drie op het eerste ogenblik verlegen Arabische vrouwen. Om hun woordenschat te vergroten en te oefenen met lees- en schrijfvaardigheid doen zij gezamenlijk een ouderwetse woordzoeker. Al snel blijkt de verlegenheid van deelneemster Zaida onterecht, aangezien zij het ene na de andere woord weet te ontrafelen. Ook bij het woord ‘vrouwen’ is Zaida er als eerste bij en dat blijft niet. ‘Zaida ik vind het echt fantastisch’, vertelt Irene met een enthousiaste en verbaasde blik. Ook bij de andere vrouwen aan tafel is opgevallen dat Zaida erg scherp is. Na te hebben geapplaudisseerd voor Zaida, die middels een open houding steeds meer zelfvertrouwen begint uit te stralen, wordt de woordpuzzel afgesloten met een triomfantelijk internationaal begrijpelijk gebaar: ‘High Five’.

Multicultureel

Het meest opvallende van de avond in de bibliotheek van Houten-Centrum is de diversiteit in al zijn facetten. De multiculturele samenleving, zoals dat op nationaal niveau wordt nagestreefd, is in één ogenblik af te zien bij de taalinloop, georganiseerd door Taalhuis Houten. De verschillende afkomsten en kwaliteiten van zowel de begeleiders als de deelnemers tonen aan dat er op vrijwillige basis een hoop bereikt kan worden. Deze avond leert ons dan ook dat een algemeen doel, in dit geval het verbeteren van de taalvaardigheid, mensen bij elkaar kan brengen en er ook vooruitgang geboekt kan worden in hele korte tijd. Als het op lokaal niveau kan, moet de multiculturele samenleving op nationaal niveau ook te realiseren zijn. De organisatoren, begeleiders en deelnemers van de taalavond zijn daarvoor het bewijs.

Luister hier de audioreportage, gemaakt door Mark Stoutjesdijk:

Over de auteur

Robin Qasem

Robin Qasem (2001) geboren en getogen in Rotterdam, is een beginnend student aan de bacheloropleiding journalistiek in Utrecht. Gedreven door zijn liefde voor waarheid, poogt Robin het achterliggende verhaal te vinden en de stemmen te laten horen die vaak worden genegeerd. Hij is niet bang om op zoek te gaan naar de feiten, zelfs als dit betekent dat hij tegen de stroom in moet zwemmen. Op jonge leeftijd ontwikkelde Robin al een interesse in nieuws en maatschappelijke kwesties. Als kind was hij altijd nieuwsgierig naar de wereld om hem heen en had hij een sterk gevoel voor rechtvaardigheid. Het was dan ook geen verrassing dat hij uiteindelijk bij de journalistiek terecht is gekomen. Na het afronden van de middelbare school heeft Robin in zijn tussenjaar onder andere vrijwillig nieuwsberichten geschreven voor de Feyenoord-fan website; FR-Fans.nl. Hier begon hij zijn reis om zijn vaardigheden als journalist te ontwikkelen en zijn passie voor schrijven verder te verkennen. Het doel van Robin is om tijdens zijn opleiding veel meer verschillende aspecten van journalistiek te leren, waaronder nieuwsverslaggeving, onderzoeksjournalistiek en interviewtechnieken, waarmee hij in de toekomst hoopt het medialandschap te gaan veroveren.