Houten

Het omgekeerde sinterklaasfeest

Omgekeerd Sinterklaasfeest 2022

Houten – Het omgekeerde sinterklaasfeest wordt dit jaar voor de 5e keer georganiseerd. Deze keer op zondag 26 november. Het is een feest waarbij kinderen cadeautjes aan Sinterklaas geven. Dit doen ze om Sinterklaas te helpen, zodat ook arme kindjes genoeg cadeautjes krijgen. Vanaf kwart over twaalf zijn alle kinderen welkom in de kerk aan de Loerikseweg en half 1 komt Sinterklaas met zijn pieten.

Als sinterklaas zit mogen de kinderen een voor een naar voren komen en hun versierde schoenendoos aan Sinterklaas geven. Daarin zit speelgoed van de kinderen of nieuw gekocht speelgoed. Op de dozen wordt geschreven of het voor een jongen of een meisje is. De kinderen helpen Sinterklaas met deze actie zodat armere kinderen ook genoeg cadeautjes krijgen. Na het inleveren van de dozen worden gezellige spelletjes gedaan. Ook komt het kinderkoor en worden er allemaal Sinterklaasliedjes gezongen. Aan het einde wordt de prijs voor de beste tekening uitgedeeld.

Voorafgaand zijn Miranda Brandwijk en Annemarie Leuts langs de basisscholen gegaan om deze kleurplaten aan de kinderen te geven. Miranda en Annemarie zijn dan ook de organisatoren van deze dag. Samen met Ecokring Houten hebben ze dit initiatief mogelijk gemaakt. Ze hopen op ongeveer 100 schoenendozen.

Voorheen was dit een landelijke actie van Schoenmaatjes. Die regelden ook dat de kinderen cadeautjes aan Sinterklaas konden geven. Deze cadeautjes werden toen helemaal naar ontwikkelingslanden in Zuid-Afrika gebracht. Deze actie was op een gegeven moment gestopt, maar Miranda en Annemarie vonden het zo een mooi initiatief dat ze het locaal in Houten bleven voortzetten.

Jade Ernsting

Jade is geboren in het bruisende Amsterdam, maar groeide op in een rustiger dorp genaamd Maarssen. Ze heeft een multiculturele achtergrond, met een Poolse moeder en een Nederlandse vader. Deze diversiteit zorgde ervoor dat ze al vroeg werd geconfronteerd met verschillende perspectieven en meningen, wat haar interesse in de manieren waarop mensen over dezelfde onderwerpen denken, aanwakkerde. Hoewel journalist worden niet altijd haar droom was, experimenteerde Jade met verschillende interesses, zoals verhalen schrijven, kunst, crime documentaires en biologie. Vroeger wilde ze detective of researcher worden. Op de middelbare school bleek dat ze daar talent voor had. Dankzij Peter R. de Vries weet ze nu dat je daar geen politieopleiding voor nodig hebt, maar dat er ook andere wegen naartoe leiden. Peter is een voorbeeld voor haar. De laatste jaren heeft Jade een groeiende passie voor schrijven ontdekt. In eerste instantie gericht op haar eigen gedachten en ervaringen, maar later begon ze al snel te schrijven over anderen, gedreven door wat hen uniek maakte of juist onbegrijpelijk. Deze passie leidde tot het creëren van haar eigen podcast, waarin ze niet alleen haar eigen verhalen deelt, maar ook anderen interviewt. Op de opleiding Journalistiek aan de Hogeschool Utrecht ontwikkelt Jade haar vaardigheden verder. Ze interviewt wekelijks verschillende mensen, wiens verhalen vervolgens op de HU-website worden gepubliceerd. Naast haar journalistieke carrière geniet ze van sociale tijd met vrienden, actief zijn bij roeivereniging Orca, documentaires kijken en tekenen. Jade wil als journalist de waarheid boven water krijgen. Ze streeft ernaar boeiende verhalen te vertellen die mensen de wereld om hen heen beter laten begrijpen. Haar doel op langere termijn is om de documentaire journalistiek in te gaan, waarbij ze complexe onderwerpen kan onderzoeken en verhalen kan vertellen die andere mensen intrigeren.