Houten

Jeugdopleiding S.V. Houten best doorontwikkeld

Veld van Delta Sports

De best doorontwikkelde jeugd in de lichtingen 015 tot en met 023 speelt bij S.V. Houten, zo blijkt uit de data op voetbal.nl. Het hoogste team per lichting van S.V. Houten speelt gemiddeld bijna 2 competities hoger dan die bij Delta Sports en 3 competities hoger dan de leeftijdsgenoten van VV ’t Goy. Henk van Garderen, voorzitter van VV ’t Goy, denkt niet dat ze kunnen concurreren op spelniveau, maar wel op het gebied van plezier.

Om de data te kunnen verwerken is er een systeem gebruikt dat een klasse of divisie omzet naar een getal. De amateurcompetities zijn ingedeeld in divisies (1 t/m 6) en klassen (hoofdklasse en 1 t/m 6). De divisies zijn het hoogste niveau en de klassen komen daarna. Om het naar data te verwerken, staat de hoogste divisie (1e divisie)  als 13 aangegeven en die telt daarna naar beneden, de laagste klasse (6e klasse) staat aangegeven als 1. Door de grotere hoeveelheid teams van S.V. Houten en Delta Sports ten opzichte van VV ’t Goy is er alleen gekeken naar het hoogste team per leeftijdscategorie. Dit laat immers goed zien hoe de jeugd van een club doorontwikkelt. In het staafdiagram is te zien dat de hoogste teams van S.V. Houten uitkomen op een gemiddelde van 8,67 punten. Dit is 1,67 hoger dan Delta Sports en 3,0 hoger dan VV ’t Goy. ‘S.V. Houten heeft een hoger budget voor het opleiden van trainers en spelers’, aldus Joris Jansen, jeugdtrainer bij Delta Sports. Ook VV ’t Goy kan niet beschikken over eenzelfde budget als S.V. Houten: de kleinste club van de drie heeft het laagste gemiddelde en concurreert op spelniveau nog niet met de twee clubs uit Houten. ‘Wij kunnen met Houten en Delta concurreren, niet op spelniveau, maar wel op het gebied van verbondenheid bij de club en plezier met voetballen’, zegt Van Garderen.

Het krachtsverschil wordt mogelijk ook deels veroorzaakt door het verschil in het aantal teams. In het cirkeldiagram is te zien dat S.V. Houten meer teams heeft dan de twee andere clubs uit de gemeente Houten. Een grotere hoeveelheid teams in deze leeftijdscategorieën betekent een grotere hoeveelheid spelers die kans hebben om goed door te ontwikkelen. S.V. Houten en Delta Sports ontlopen elkaar niet veel als het gaat om hoeveelheid teams, VV ’t Goy heeft daarentegen een beduidend kleiner aantal teams. Het hogere aantal teams kan komen doordat de twee clubs uit Houten de beschikking hebben over meer velden. Delta Sports en S.V. Houten hebben beide 5 velden ter beschikking, waar VV ’t Goy moet het doen met twee velden. ‘Elk jaar krijgen we voldoende aanmeldingen, zeker bij de onderbouw’, zegt Van Garderen. Aan het aantal aanmeldingen ligt het dus niet, maar door de kleinere hoeveelheid velden is er dus ook geen mogelijkheid om meer teams te formeren. Wel is het voor VV ’t Goy mogelijk om kinderen uit Houten bij de club te krijgen: ‘75% van onze leden komt uit Houten’, aldus Van Garderen.

Het is duidelijk te zien dat het vooral Delta Sports en S.V. Houten zijn die op sportief vlak met elkaar concurreren. De clubs liggen in hetzelfde dorp en ontlopen elkaar minder qua niveau en grootte dan de club uit ’t Goy. ‘S.V. Houten heeft sinds vier seizoenen teams die divisie voetballen, Delta heeft dat pas sinds het huidige seizoen. Het niveau van S.V. Houten ligt over het algemeen altijd iets hoger’, stelt Jansen.

Jelle Tax

Jelle Tax (19 jaar) is beginnend journalist aan de Hogeschool Utrecht. Hij is een gemotiveerde journalist en wil doormiddel van onderzoek en gesprekken nog meer te weten komen over de wereld om hem heen. Hij is afkomstig uit Bussum en heeft daar zijn vwo afgerond op het Goois Lyceum. Op die school ontdekte hij zijn passie voor nieuws en zette hij zijn eerste stappen op het gebied van onderzoeken en schrijven. Gaat niet uit de weg voor een gesprek en kan goed kritisch denken en vragen. Hij heeft veel kennis opgedaan over de sportwereld, maar is benieuwd naar andere onderwerpen die de journalistiek te bieden heeft. Maakt momenteel producties voor svjmedia.nl, in en over Utrecht-Oost.