Houten

Dubbel zoveel Houtense mannen bij sportverenigingen dan vrouwen

Vrouwen in Houten lopen flink achter op het aantal mannelijke leden bij sportverenigingen. Dat blijkt uit onderzoekscijfers van sportorganisatie KISS NOC*NSF. Twee keer zoveel Houtense mannen staan ingeschreven bij sportverenigingen dan vrouwen.

Leden van dansscholen worden niet meegeteld in het onderzoek en daarom is er volgens sportinformatiepunt Sportpunt Houten weinig reden tot paniek. ‘De cijfers lijken hard maar veel vrouwen volgen danslessen. Daarom lijkt het verschil zo groot,’ zegt Bas von Berg van Sportpunt Houten. Volgens de overheid is dansen geen sport en valt het onder amusement en kunst. Daarom is een dansschool geen sportvereniging. Von Berg denkt dat het aantal Houtense leden van sportverenigingen ongeveer gelijk zal liggen als dansers wél werden meegeteld.

In de afgelopen jaren is het aantal Houtense leden bij sportverenigingen relatief gelijk gebleven. Bij de mannen blijft het aantal hangen op ongeveer veertig procent en bij de vrouwen de helft. ‘De mannen en vrouwen waar het om gaat hebben een lidmaatschap afgesloten bij één of meerdere sportverenigingen,’ zegt Jeroen Kiepe, procescoördinator data van sportorganisatie KISS NOC*NSF. De verwachting is dat dit aantal zo zal blijven aanhouden. ‘Al jaren blijft het aantal sportende Houtenaren hangen op hetzelfde niveau. Zelfs in de coronacrisis is het aantal gelijk gebleven dus ik zie geen reden waarom er minder Houtenaren zouden sporten,’ zegt von Berg.

Doordat er, volgens sportpunt Houten, veel vrouwen zijn die dansen als sport hoeft er geen actie te komen om meer vrouwen aan het sporten te krijgen. ‘Pas wanneer we echt drastische cijfers zien, zullen we campagne gaan voeren samen met andere bedrijven. Voor nu is er weinig aan de hand,’ aldus von Berg. Het blijft opvallen dat er ‘zo weinig’ vrouwen lid zijn van sportclubs maar niks is dus minder waar. Ongeveer twintig procent van de Houtense vrouwen staat ingeschreven bij een sportvereniging. Dan kun je denken aan voetbalclubs, korfbalverenigingen, hockeyclubs etc.

Dansen is voor een groot deel geen sport volgens de overheid. Zij ziet het meer als kunst dan een sport. Toch geldt dit niet voor alle dansen, als je namelijk een wedstrijd danst is het wél een sport. Onderzoeker KISS NOC*NSF heeft erkenning gegeven dat dansen weldegelijk een sport is wat veel mensen wekelijks doen in een dansschool. Toch geeft de overheid hier geen gehoor aan, tot boosheid van dansscholen en dansers aan toe.

KISS NOC*NSF maakt jaarlijks een rapport van alle lidmaatschapscijfers die ze ontvangen van sportbonden in Nederland. Hierdoor kan er meer inzicht worden gegeven van alle lidmaatschappen bij sportbonden in gemeentes. Tijdens dit onderzoek wordt ook gekeken naar leeftijds- en wijkniveau. Sportverenigingen kunnen zo anticiperen op de huidige vraag van sport in de omgeving. Jaarlijks worden deze cijfers gepubliceerd.

Jaimy Dahmes

Jaimy Dahmes (Zaanstad, 2004) is sinds jongs af aan al bezig met (lokaal) nieuws. Als kind was ze altijd nieuwsgierig en benieuwd naar wat er in de wereld gebeurt. Daarom was de stap om Mediaredactie te studeren aan het Mediacollege Amsterdam, geen verrassende keuze. Op deze school heeft zij veel ervaring opgedaan op het gebied van radio, tv en camjo. Van elke week een radio-uitzending maken tot reportages van het lokale nieuws in de hoofdstad. Tijdens deze opleiding is Jaimy erachter gekomen dat ze later graag nieuws wil publiceren en presenteren. Daarom heeft ze even later ook stage gelopen op de nieuwsredactie van Qmusic. Hier heeft ze veel geoefend met het lezen en schrijven van landelijk nieuws. Nu ze haar mbo-papiertje op zak heeft, is ze aan de slag gegaan als freelance-journalist. Dit werk verricht ze onder andere bij Qmusic en RTV Purmerend. Verder gaat ze nu ook wekelijks aan de bak bij de NOS als autocue operator. Dit valt allemaal best goed te combineren met haar huidige studie: de School voor Journalistiek. Voor deze hbo-opleiding mag zij nu ook haar eigen nieuws gaan maken voor SvJ media in de regio: Utrecht-Oost Oost. Hier gaat zij schrijven over allerlei onderwerpen, van sport tot aan zorg. Jaimy heeft onwijs veel zin in het komende jaar en kan niet wachten om jullie het nieuws uit de hyperlocal te brengen!