Houten

Schaatsbaan in Schalkwijk is geopend

Schaatsende kinderen op schaatsbaan in Schalkwijk (foto door: Anne Marit Mulder)

SCHALKWIJK – Na een paar koude dagen te moeten wachten is het dan nu eindelijk mogelijk, de schaatsbaan in Schalkwijk is geopend. Vanmorgen om tien uur hebben de schaatsmeesters van de schaatsbaan aan de Tetwijkseweg groen licht gegeven. Met zes en een halve centimeter dikte is het ijs dik genoeg voor alle enthousiasten schaatsers om al sinds de ochtend op het ijs staan. ‘IJsclub Vooruit Schalkwijk zorgt, door middel van een aantal schaatsmeesters, dat de veiligheid maar ook de gezelligheid optimaal is’, vertelt schaatsmeester Arie Vergeer.

Tussen de weilanden en de schapen, net iets buiten Schalkwijk, staan tientallen kinderen op schaatsen te genieten van de gelukkig, net koud genoegen dag. De schaatsbaan is een kleine, ronde plas, maar groot genoeg dat de schaatsers elkaar niet in de weg zitten. Op de weg naast de schaatsbaan staat een lange rij fietsen van de schaatsers, je wordt verwelkomd door een bordje waarop staat ‘schaatsbaan open’. De sfeer is gezellig, dat komt door het knusse formaat van de schaatsbaan maar daarnaast ook door de muziek die wordt afgespeeld en het gegil en gelach van de kinderen. Naast de schaatsbaan staat een klein hutje waar schaatsen worden geslepen, chocomelk wordt verkocht en de geur van een broodje knakworst tot meters buiten het hutje te ruiken is. ‘We hebben een groep fanatieke schaatsers die het bestuur vormen, we hebben allemaal een taakje. De één meet het ijs, de ander zorgt voor het koek-en-zopie, en een penningmeester die de financiën bij houdt’, vertelt Arie Vergeer, één van de schaatsmeesters. Het bestuur dat deze dag alle taken rondom de schaatsbaan verzorgt, is ook het bestuur van de IJsclub Vooruit Schalkwijk. Zij organiseren zo af en toe een activiteit voor de leden. Zo kan er met langdurige kou, een 400 meter rondje worden geschaatst in de oude grachtjes, die naast de plas ligt waar nu de schaatsbaan is gelegen.

Omdat de scholen om twee uur uit zijn, wordt het steeds drukker. Ouders komen met volle tassen aanlopen, met daarachter vaak de kinderen die hun eigen schaatsen vasthouden. De meeste kinderen krijgen nog hulp van een volwassene om hun schaatsen aan te trekken en proberen daarna zo snel mogelijk de eerste halen op het ijs te maken. Dit gaat de één een stuk makkelijker af dan de ander. ‘Ik kan niet schaatsen mama, ik kan het niet’, hoor je een jongen zeggen die bij de eerste stap op het ijs gelijk onderuitgaat. Voor wat meer onervaren schaatsers zijn er ijzeren rekjes aanwezig waar ze zich aan vast kunnen houden. Ook zijn er enkele ouders die met hun schoenen aan, op het ijs staan. Ze houden een slee vast waarop vaak een kindje zit die nog te klein is om op eigen ijzertjes te staan. Er wordt een slee gekruist door de enige volwassene op het ijs, die met zijn handen op zijn rug een aantal rondjes schaats over de, voor hem, toch wel kleine schaatsbaan.

‘De kinderen stonden te popelen om te schaatsen, deze schaatsbaan is een van de enige in de buurt. Ik vind hem hartstikke mooi en het is een veilige manier van schaatsen’, vertelt Laura Kouwenberg, moeder van Bram (10 jaar). Vele ouders staan met een bekertje chocomelk langs te kant, aan het kijken naar de schaatsende kinderen. Aan de kledingkeuze van de aanwezige te zien, heeft iedereen het erg koud. Sjaals, mutsen, handschoenen en dikke skibroeken gaan gecombineerd met dampwolkjes bij het uitademen. Twee jongens lopen met hun schaatsen op het gras, op weg naar de ton met ijshockeysticks. Ze graaien er allebei een stuk of 5 uit en stappen vervolgens weer het ijs op, om onder luid gejoel van hun leeftijdsgenoten de ijshockeysticks uit te delen aan de andere kinderen op het ijs. Het ijshockeyen gaat goed gepaard met de ijshockeyschaatsen die de meeste kinderen aan hebben. Er is maar een enkeling met noren of kunstschaatsen. Niet te vergeten de allerkleinste met ijzers onder hun schoenen, die ook net zo hard proberen te schaatsen als de oudere kinderen.

De ijsmeesters hopen tot vanavond laat de schaatsbaan open te houden, dit zou mogelijk zijn door de verlichting die om de plas is geplaatst. Het enige wat ze zou kunnen tegenhouden is de temperatuur die langzamerhand begint te stijgen. Hoogstwaarschijnlijk is daarom de schaatsbaan, ondanks alle enthousiaste schaatsers, morgen gesloten.

Luister hieronder naar het sfeerverslag van Thijmen Verkuijl vanaf de schaatsbaan in Schalkwijk

Anne Marit Mulder

Anne Marit Mulder (2005) is eerstejaars student aan de school voor journalistiek in Utrecht. Geboren in Deventer, maar opgegroeid in een klein dorpje aan de kust in de buurt van Rotterdam. Een dorpeling is zij absoluut niet dus na het behalen van haar HAVO diploma in 2022 is zij het jaar daarop 5 maanden op reis geweest in Azië, Afrika en Europa. Met haar vernieuwde wereldbeeld, heeft zij een brede kijk op de actualiteit en is zij erg leergierig om het journalistieke vak onder de knie te krijgen. Ook heeft Anne Marit een goed aantal jaar ervaring in de horeca en geniet daarnaast van een sportief leven. Anne Marit is een positieve, hardwerkende en enthousiaste jonge vrouw die graag haar mouwen opstroopt om iets te behalen. Voor tips en andere suggesties is zij bereikbaar via annemarit.mulder@student.hu.nl