Houten

Eenzame ouderen kunnen eten bij Het Kruispunt

Kokkin Dorien staat in het midden en links van haar zit Willie Groen, foto genomen door: Damian van Bruggen

HOUTEN – In de kerk van Het Kruispunt zijn de vrijwilligers elke maand weer druk bezig met het klaarmaken van de aanschuiftafel, dit is om te zorgen dat de eenzame ouderen toch een gezellige maaltijd kunnen hebben. Dit keer was de aanschuiftafel vrijdag vijftien december, deze aanschuiftafel wordt georganiseerd door Willie Groen en kokkin Dorien. ‘Ik vindt het ook leuk dat mensen die alleen zijn dat die iets hebben waar ze naar uitkijken om samen te eten’, aldus Dorien.

Bij binnenkomst zijn de vrijwilligers druk bezig met het dekken van de tafels en komt de geur van tomatensoep al uit de keuken, ook zijn alle vrijwilligers lekker aan het bijpraten. De aanschuiftafel vindt plaats in de hal van de kerk, voorheen werd de aanschuiftafel gehouden in de consistoriekamer. Alleen is de consistoriekamer te klein voor de toenemende vraag en niet toegankelijk voor rolstoelen. Zo was de aanschuiftafel begonnen met zes mensen en dat is nu al uitgegroeid tot 35 vertelt Groen.

Een paar dagen nadat de aanschuiftafel is geweest gaat Dorien meteen opzoek naar de aanbiedingen bij de supermarkten, hier gaat ze vervolgens haar gerechten op baseren. Zo had ze: chinees, babi pangang, rendang, chapchoi, paté en balletjes in zoetzure saus geserveerd bij de afgelopen aanschuiftafel. Het enige wat de bezoekers hoeven te doen is een reservatie plaatsen en vijf euro te betalen bij binnenkomst.

De kerk kan het voor vijf euro aanbieden door het gebruik van de aanbiedingen en de hulp van alle vrijwilligers. Zo wordt er ook elke maand één koppel uitgekozen die helpt met de voorbereidingen en de afwas, er zijn hier in totaal vijf koppels voor in afwisseling. Ook wordt er geen eten verspilt, wanneer de aanschuiftafel klaar is worden alle restjes in bakjes gedaan en op de toonbank gezet. Deze bakjes kunnen gasten dan mee naar huis nemen om later ook nog van te eten.

Audio productie door Fleur Reparon (fleur.reparon@student.hu.nl)

Damian van Bruggen

Damian van Bruggen (2003) is een eerste jaar student aan de school voor journalistiek in Utrecht. Hij is de journalistiek ingegaan om achter de waarheden te komen en deze bloot te stellen aan het volk, met als ambitie om een buitenlandse correspondent te worden in Canada. Tevens is hij zich aan het verdiepen in boeken en poëzie schrijven, hij is voornamelijk geïnteresseerd in het schrijven van young adult fictie boeken. Ook heeft hij een functie als teamleider bij het fieldmarketing bedrijf Pepperminds, waar hij aan fondswerving doet voor Artsen Zonder Grenzen. Voor tips en andere suggesties is hij bereikbaar via damian.vanbruggen@student.hu.nl