HOUTEN – Het is weer zo ver: Black Friday. Een vrijdag die in het teken staat van hoge kortingen, goede deals en koopjes. Waar eerst veelal grote ketens als ZARA of H&M meededen aan dit jaarlijkse kortingsfestijn, gaan steeds meer kleine ondernemers met de trend mee. Ook in Houten is dit het geval
De uit de Verenigde Staten overgewaaide shopping-dag wordt in Nederland steeds groter. Kleine ondernemers hebben volgens de NOS vaak minder baat bij het meedoen. Concurreren met hoge kortingen tegenover de grote ketens hebben volgens kleine ondernemers vaak geen zin. Maxime Nijholt, eigenaresse van kledingboetiek ‘Class for Less’, doet als kleine ondernemer wél mee met Black Friday. Haar motief voor het meedoen is hoofdzakelijk meegaan met de trend en concurreren met de andere (kleine) ondernemers. “Er is toch een gevoel van verwachting, dat ik iets moet doen voor de klanten”, aldus Nijholt.
Ze ziet daarom de afgelopen drie jaar steeds meer Black Fridaybordjes- en posters van kleine ondernemers om haar heen verschijnen. “Vaak geven deze kleine ondernemers niet écht goede deals weg, maar geven ze vooral korting op producten die gewoon niet lopen. Maar ze doen dan wel mee met de trend.”
Black Friday wordt ook ervaren als controversieel tegenover het milieu, wegens bijvoorbeeld het vele afval dat alle pakketjes met zich meebrengen. Volgens Nijholt blijven mensen ondanks de controversie toch voor de koopjes gaan. “Korting kan een mens maar lastig weerstaan en bovendien leven wij in een ontzettend dure tijd.” Black Friday blijft populair, en zal ook bij ‘Class for Less’ de komende jaren doorgaan.