Houten

Ondanks de leegstand in het centrum van Houten, blijft de wereldwinkel goed draaien.

HOUTEN- In het centrum van Houten staan veel winkelpanden leeg. Maar de wereldwinkel in het Rond, blijft goed draaien. De medewerkers denken dat dit onder andere komt door de verhuizing van de Hema en hun enthousiaste team.

Groot is het niet, maar verkopen kunnen ze. Met hun kleurrijke uitstraling en kalme sfeer wordt je in de wereld winkel vriendelijk ontvangen door de medewerkers. Ze hebben een klein team van vrijwilligers, vertelt winkelmedewerker Netty Boon in het keukentje van de wereldwinkel. Zij is twaalf jaar geleden, na haar pensioen als vrijwilliger komen werken in de wereldwinkel.

Terwijl er op de achtergrond nieuwe klanten binnenkomen, vertelt Boon ons dat ondanks de leegstand in andere panden, de wereldwinkel goed blijft draaien. Volgens haar en commercieel coördinator Wanda de Jong, komt dat mede door de komst van de Hema. ‘Doordat de Hema naar het overdekte gedeelte is verhuisd is er meer verkeer, dan komen er meer mensen langs de wereldwinkel’, aldus de Jong.

Een andere reden dat de wereldwinkel blijft draaien is volgens de Jong hun enthousiaste team. Er werken voornamelijk gepensioneerden. ‘Sommige mensen maken er een plan van om bij de wereldwinkel te gaan werken als ze met pensioen gaan’, vertelt de Jong trots. ‘We hebben een team van mensen die nog steeds in de kracht van hun leven staan’.

Boon vertelt ons dat een aantal kinderen van de vrijwilligers al van kinds af aan in de winkel komen en hoe sommige nu een functie hebben gekregen. De jongeren helpen mee met het onderhouden van de sociale media kanalen van de winkel en het maken van de roosters.

Vooral bij de panden die niet in het overdekte gedeelte van het winkelcentrum staan, is veel leegstand. Volgens Boon komt de leegstand doordat ondernemers in de corona tijd het lange contract van de panden niet aan durfde te nemen. De Jong sluit zich hierbij aan, maar denkt ook dat er juist te veel winkels zijn. Ze denkt dat er te veel aanbod is en dat er daarom winkels sluiten. Ook vertelt de Jong dat er vooral buiten het overdekte gedeelte veel leegstand is. Ze denkt dat het in het overdekte gedeelte drukker is.

Jongeren komen niet veel in de winkel. Het zijn vooral ouders met kinderen en ouderen. De Jong denkt dat de winkel populair blijft omdat ze producten verkopen met een verhaal. Ook maken de collega’s gemakkelijk een praatje met hun klanten en helpen ze ze naar een goed cadeau. Zo gaan de klanten de winkel uit met een cadeau, een verhaal en een gezellig praatje. De Jong denkt dat in deze digitaliserende wereld, menselijk contact toch het populairst blijft.

Anna Tetenburg

Anna Tetenburg is een 20 jarige student journalistiek aan de hogeschool van Utrecht. Ze wil zich als journalist focussen op onderwerpen die maatschappelijke veranderingen laten zien. Zoals ontwikkelingen in de politiek en gebeurtenissen die te maken hebben met gelijke rechten. Anna is geïnteresseerd in de politiek, omdat ze vindt dat het ingewikkeld in elkaar steekt. Je kan als gewone burger pas verschil maken als je een beetje begrijpt hoe het systeem werkt. Ze vindt de rol van een journalist hierin essentieel. In haar vrije tijd speelt Anna piano en kijkt ze graag naar een leuke sitcom. Ze heeft een bijbaan als barista bij Starbucks. Ze hoopt over 5 jaar afgestudeerd te zijn en een leuke baan te hebben.