Houten

Nieuwe editie van het succesvolle ‘ik wil in een band’

HOUTEN – Altijd al gedroomd om in een band te spelen? Bij het muziekproject opgericht door Jan Anton van der Graaf kan dit. Op 5 oktober begint alweer de 24ste editie van ‘ik wil in een band’, bij dit project gaat een groep jongeren ongeveer vier maanden samen aan de slag om een optreden te verzorgen. Op locatie, het jongerencentrum in Houten, worden de leden gastvrij ontvangen door hun begeleider, Jan Anton.

Jan Anton is begonnen met ‘ik wil in een band’ omdat hij vindt dat er meer muziek gemaakt moet worden in de wereld. ‘Laat ik eens kijken of ik daar wat aan kan doen.’ Er wordt ook verteld dat een bassist, die bij een van de eerdere edities meedeed, dit jaar op een van de podia op Pinkpop te vinden was.

In de muziekruimte staan zes enthousiaste jongeren te luisteren naar de uitleg van begeleider Jan Anton. Tijdens de uitleg klinkt er zacht getokkel op een gitaar, ze gaan over naar het voorstelrondje waar Jan Anton de belangrijke vraag ‘wat zingen jullie onder de douche?’ Stelt.

Om de beurt geven ze aan dat hun voorkeur naar het spelen van rockmuziek gaat. De zestienjarige zangeres Vicky verteld lachend ‘sinds twee jaar zing ik niet meer vals en vinden mijn ouders het ook leuk om te komen kijken.’ Na wat overleg besluit de nieuwe band om te beginnen met het spelen van het nummer ‘Otherside’ van Red Hot Chili Peppers.

Nadat het eerste nummer klaar is komt de tweede zangeres binnen. Ze wordt met een warm ontvangst binnengehaald. Nu de band compleet is zijn er twee zangeressen, één drummer, drie gitaristen en één basgitarist. Met z’n zevenen wordt ervoor gezorgd dat iedereen zich op zijn gemak voelt. Zo steken ze af en toe vragend een duimpje naar elkaar op om te checken of alles oké gaat.

Tussen de liedjes door kondigt Jan Anton aan dat het optreden eind januari zal plaatsvinden. De gitarist Moris geeft aan dat hij dan niet kan omdat hij dan al zelf naar een concert gaat. Er wordt gelachen en ze zoeken naar een oplossing. Omdat ze wat later zijn begonnen dan normaal besluiten ze om het optreden naar begin februari te verplaatsen.

Na een boel gelach en muzikale klanken zit het uur er alweer op en vertrekken sommige bandleden naar huis, andere blijven nog even hangen voor een korte nabespreking. Zangeres Nina vertelt dat haar bandleden ook wel echt haar vrienden zijn geworden ‘je deelt ook wel intieme momenten met elkaar, want je bent natuurlijk iedere week samen en leert elkaar kennen. Als iets niet lukt ben je gefrustreerd en ga je huilen en dat ziet iedereen en dan heb je het daar samen over, je bent er gewoon voor elkaar.’ Ook vertelt ze dat ze niet meer met iWieB mee zou doen als Jan Anton er niet was. Bandlid Rosa voegt toe dat het ook meezit dat ze allemaal dezelfde muziek leuk vinden. Wat dat dan is? Hardrock en heavy metal.

Audio verslag door Britt de Ronde:

Kiki Schaap

De 18-jarige Kiki Schaap is een eerstejaars studente aan de school voor journalistiek. Na het behalen van haar havodiploma heeft ze ervoor gekozen om ook nog een paar vwo-deelcertificaten te halen. Nadat Kiki op jonge leeftijd is verhuisd naar het zuiden, woont ze nu weer terug in Utrecht. In haar vrije tijd vindt ze het leuk om gezellig met vriendinnen bij te kletsen, naar concerten te gaan, te koken en ook gewoon rustig op de bank een boek te lezen. Sinds jongs af aan is Kiki al erg nieuwsgierig, en benieuwd naar alle kanten van een verhaal. Dit is waarom ze uiteindelijk voor de opleiding journalistiek heeft gekozen.