Houten

Houten streeft naar de titel beste fietsgemeente in 2028

HOUTEN- De gemeente Houten wil in 2028 weer de fietsgemeente van Nederland worden. In 2008 en 2018 is dit ook al gelukt. Om dit in 2028 weer te doen slagen moet Houten nog wel flink aan het werk.

Elke twee jaar geeft de landelijke Fietsersbond een prijs aan de beste fietsgemeente van Nederland. Een gemeente kan de prijs één keer per tien jaar halen. Houten heeft in 2008 en 2018 deze prijs al in ontvangst mogen nemen. Vandaar de ambitie om deze prijs in 2028 weer in de wacht te slepen.

Houten moet voor deze prijs nog wel even flink aan de bak. Anders dan vorige jaren dat Houten won moet nu de hele gemeente voldoen aan alle eisen voor een uitstekend fietsnetwerk. Dit betekent dat in tegenstelling tot andere jaren niet alleen de plaats Houten goede fietsvoorzieningen moet hebben maar ook de omliggende dorpen die bij de gemeente Houten horen. En daar moeten nog wel wat werkzaamheden voor uitgevoerd worden. Een voorbeeld hiervan is het fietspad naar ‘t Goy. ‘Dit fietspad is nu nog te smal waardoor het al snel erg druk is’, aldus JanPeter Westein voorzitter van het bestuur van de Fietsersbond in Houten. Zoals in heel Nederland het beeld is, zijn er ook in Houten veel inwoners in het bezit van elektrische fietsen, speed bikes en bakfietsen. Deze zorgen voor grote drukte op de fietspaden en soms voor onoverzichtelijke situaties met ongelukken tot gevolg. Dit wil de gemeente Houten voorkomen en daarom een extra investering doen voor veilige fietspaden.

Er zijn nog veel andere gemeenten die meedoen. ‘De concurrentie is deze jaren groot, andere gemeenten zitten niet stil en hebben ook goede fietsvoorzieningen’, aldus Westein. Gemeente Utrecht doet ook veel om deze prijs te winnen en heeft bijvoorbeeld ook goede voorzieningen op fietsgebied, maar: ‘Utrecht is een stad en is hierdoor minder gebouwd om een fietsgemeente te worden’ volgens Westein. ‘Houten daarentegen is ontworpen en gebouwd om te fietsen.’ In Houten liggen overal fietspaden en om Houten heen ligt de ring en daar mogen auto’s rijden. Hierdoor is het in Houten ook veel rustiger met ander verkeer omdat er bijna geen auto’s kunnen komen, en er veel fietsers aan het verkeer deelnemen.

De gemeente Houten is voorstander van het fietsen voor de inwoners. Zij zien graag dat de inwoners zich per fiets verplaatsen. Het is beter voor het milieu, en beter voor de gezondheid van mensen. Parkeerproblemen en files worden hiermee voorkomen.

Bewoner en fietser in Houten Daan de Lang zegt dat hij vaak overal naar toe gaat per fiets. ‘Er is te weinig ruimte voor fietsers en dit zorgt voor veel gevaar’, aldus de Lang.

De Lang heeft een goede oplossing voor deze problemen. Hij stelt dat de voetpaden versmald kunnen worden zodat de fietspaden breder gemaakt kunnen worden en fietsen weer veiliger wordt. De Lang doelt hierbij ook op het feit dat er zoveel elektrische fietsen rondrijden. Dit zorgt voor onveilige situaties.

Mette van Leeuwen

Mette van Leeuwen (Zevenhoven, 2006) is eerstejaars journalistiek student aan de Hogeschool in Utrecht. Mette heeft afgelopen jaar de Havo- opleiding op het Scala College in Alphen aan den Rijn afgerond en is daarna doorgegaan naar Utrecht. Mette heeft gekozen voor deze studie, omdat ze altijd al erg nieuwsgierig geweest is, zij vindt het leuk om bijvoorbeeld stukjes te schrijven voor de website van de ijsclub waar zij lid van is. Mette is een sportieve meid, is lid van een ijsvereniging en in de zomer is zij ook op haar racefiets te zien.