Houten

‘Warme Wintermiddag’ in Theater Aan de Slinger toch doorgegaan dankzij kerstkaartenactie

Bea Nederhoff (links), hoofd van events & educatie bij Theater Aan de Slinger, en JoCa (rechts), toegewijde vrijwilligster en kunstenares, tijdens de 'Warme Wintermiddag'.

HOUTEN – De gasten van de jaarlijkse ‘Warme Wintermiddag’ komen langzaam de ontvangstzaal van theater Aan de Slinger binnenstromen. Door een beperkt budget bij het theater leek de Wintermiddag dit jaar niet door te kunnen gaan. Maar, dankzij een kerstkaartenactie kon het evenement op 23 december toch plaatsvinden.

Bij de deur worden de gasten verwelkomd door de kerstman, die de deur voor iedereen openhoudt. Alle gasten ontvangen bij binnenkomst een corsage genaamd het ‘Uiltje van de wijsheid.’ “Het is een symbool in het thema van de dag, het vinden van verbondenheid in het donker en natuurlijk een aandenken van vandaag,” vertelt kunstenares en vrijwilligster Johanna Catharina, ook wel bekend als JoCa, die de corsages zelf heeft gemaakt.

“Doordat de vaste kosten dit jaar flink gestegen waren, zaten we best krap in ons budget,” vertelt Bea Nederhoff, hoofd van events & educatie bij Aan de Slinger. Bea is ondertussen druk bezig met het ontvangen van de gasten, die maar blijven komen. Toch vonden ze het bij Aan de Slinger belangrijk om het evenement voor deze groep mensen toch door te laten gaan. “De Warme Wintermiddag staat speciaal in het teken van mensen voor wie kerst niet vanzelfsprekend de leukste tijd van het jaar is,” vertelt Bea. “We vonden het zo belangrijk, dat Else zei: ‘daar moeten we wat mee!’”, deelt Bea.

Else Koolmees werkt als projectleider bij Aan de Slinger en zet zich ook in voor de Warme Wintermiddag. Samen met Deksels Lekker, de vaste cateraar van Aan de Slinger, die zich inzet voor mensen met een licht verstandelijke beperking, hielden zij een kerstkaartenactie voor mensen met een licht verstandelijke beperking. Onder begeleiding van kunstenares JoCa werden er kerstkaarten geknutseld. Deze werden daarna verkocht om geld in te zamelen voor de Wintermiddag. Door Else’s idee werd voldoende geld opgehaald, waardoor het evenement toch door kon gaan.

Elk jaar worden VIP-uitnodigingen uitgereikt aan eenzame ouderen en mensen met een licht verstandelijke beperking, waardoor zij kosteloos kunnen mee doen aan de Wintermiddag. “Zonder de opbrengsten van de kerstkaartenactie had dit niet gefinancierd kunnen worden,” vertelt Bea. De Wintermiddag is echter ook toegankelijk voor reguliere gasten die wél entree moeten betalen. Dit jaar bestaat het programma van de wintermiddag uit een optreden van het AYSO (Amsterdam Youth Symphony Orchestra) en na een korte pauze inclusief eten en drinken,een filmvertoning van Mary Poppins Returns.

Het AYSO is druk aan het oefenen voor hun optreden, met dirigent Peter Veenhuizen die druk rondrent om alles zo goed mogelijk te laten verlopen. De klanken van de verschillende instrumenten dringen door de zaaldeuren naar buiten. De nieuwsgierige gasten van de Wintermiddag kijken vol verwachting in de richting van de zaal.

Het AYSO, dat bestaat uit 80 jongeren tussen de 13 en 20 jaar, is voor de vierde keer bij de Wintermiddag. Peter Veenhuizen, dirigent van het AYSO, vertelt dat de jongeren niet zo stil staan bij de gedachte achter de Wintermiddag, maar met veel plezier komen optreden. “Ze spelen gewoon, of het nu voor kinderen of voor ouderen is. Het zijn pubers hè, die zijn te druk met andere dingen,” vertelt Peter met een knipoog.

De voorstelling van het AYSO staat op het punt te beginnen en een opgewonden menigte loopt naar de zaal. Een van de gasten roept: “Ik hoop niet dat ze beginnen voordat ik zit!”. Het is een voorstelling van de tovenaarsleerling, een kindershow, maar het publiek lijkt daar geen moeite mee te hebben, er wordt luid meegezongen. Gedurende de show worden de enige twee aanwezige kinderen uitgenodigd om te assisteren bij de toverspreuken. Iedereen vindt dit geweldig, behalve de kinderen zelf, die nerveus naar voren komen. Na de laatste noot barst het publiek uit in een luid applaus, waarmee de voorstelling van het AYSO succesvol is afgerond.

Tijdens de pauze, voordat de film Mary Poppins Returns begint, delen de gasten hun eerste indruk van de Wintermiddag terwijl ze van hun lunch genieten. Een van de bezoekers beschrijft het evenement tot nu toe als “grandioos” en deelt deze ervaring enthousiast met anderen. De algemene sfeer is positief, en de Wintermiddag lijkt bij het publiek een goede indruk achter te laten.

Nadat iedereen is uitgegeten, worden ze richting de filmzaal geleid, waar de film “Mary Poppins Returns” wordt vertoond. Het is muisstil tijdens de film; iedereen zit met volle concentratie te kijken. Nadat de film is afgelopen, wordt er nog kort nagebabbeld. Een van de gasten deelt met een ander: “Volgend jaar kom ik weer!” Iedereen loopt langzaam richting de uitgang, waar ze nog een goodiebag als extraatje meekrijgen. “Ik hoop dat iedereen met een warm en vervuld hart weer naar huis gaat,” deelt Bea.

Jesse van Zijp

Jesse van Zijp (2002) is eerstejaarsstudent bij de School voor Journalistiek op de Hogeschool Utrecht. Vanuit zijn maatschappelijke betrokkenheid wil hij de onderzoeksjournalistiek in en documentaires maken over maatschappelijke problemen. Jesse streeft naar het vinden van authenticiteit en een stem geven aan gemarginaliseerde groepen in de samenleving. Door deze studie te volgen wilt hij zijn vaardigheden in het creëren van journalistieke producties ontwikkelen.