Houten

Een geslaagd debuut voor KnA en VGLW tijdens kerstconcert

Op 15 januari in een kerst versierde kerk gaven het fanfare orkest Kunst na Arbeid en de zangeressen van Vocal Group Lady Wednesday een kerstconcert. In de volle RK kerk van Houten waren veel verschillende bekende kerstnummers te horen. Voor zowel het fanfare orkest als voor de zangeressen was het hun eerste kerstconcert en wie weet smaakt deze avond wel naar meer.

Het is 19.30. Langzaam stroomt de kerk vol met mensen die zin hebben in wat kerstmuziek of kinderen die meegesleurd zijn door hun ouders. De muzikanten zijn nog verspreid door de zaal en praten nog met wat kennissen. Iets voor achten namen de muzikanten hun plek in en om acht uur gaat gaan de deuren dicht. De verteller introduceert het eerste nummer: Oh dennenboom.

Onder leiding van dirigent Rodin Rosendahl begint het orkest met spelen. Er wordt aandachtig geluisterd en gekeken naar hoe het orkest Oh Dennenboom speelt. De dirigent slaat het nummer af en de mensen beginnen te klappen. Aan het applaus te horen vonden ze het goed. Het volgende nummer was German Christmas. Een vrolijk en sfeervol nummer waardoor de mensen een beetje los beginnen te komen. Een aantal mensen beginnen mee te bewegen op het ritme van de muziek. Het orkest speelt zich zonder problemen door German christmas heen waarna de spreker weer het wordt krijgt. Ze weet de nummers mooi aan elkaar te praten met wat mooie anekdotes en achtergrond informatie over de stukken.

Na German christmas kwam The little drummer boy. Een echte kerstklassieker over een arm jongetje die de jonge Jezus geen geschenk kon geven dus speelt hij iets op zijn trommel om toch nog iets te geven. The little drummer boy van dit concert was Timo van Heesteren. Hij loopt langzaam spelend op zijn trommel vanaf de deur richting het orkest. Het publiek keek aandachtig naar hoe Timo het pad afliep en rustig het tempo hield. Uiteindelijk kwam hij aan bij het orkest en speelde ze samen het nummer af. Het grootste applaus tot nu toe, natuurlijk grotendeels voor de Houtense Little drummer boy.

Hierna kwam een nummer uit de film Polar express. Een bekende geanimeerde kerstfilm uit 2004. Dit stuk begon heel rustig maar mond al snel uit in een vrolijk en snel nummer waarin de percussie van het ene naar het andere instrument vliegt om die op tijd te kunnen bespelen. Het publiek begint weer mee te swingen en te lachen omdat het een redelijk grappig deuntje is.

Dan staat het orkest op en gaan ze aan de zijkant zitten, nu was het koor lady Wednesday aan de beurt. Iemand neemt plaats achter een piano die neer was gezet op het podium. Hij begint te spelen en het koor begon te zingen. Maar tot iedereens verbazing stonden ze achterin op het balkon van het orgel. Ze zongen het intro van het nummer en liepen tijdens de solo van de piano naar het podium. Hier zongen ze nog een aantal kerst- en gospelnummers waaronder Shine on me. Met dit nummer kreeg het koor ook het publiek mee door te klappen en te swingen. Als afsluiter van het concert speelde het orkest samen met het koor Feliz Navidad. Zoals alle nummers van de avond, werd dit nummer weer feilloos doorgespeeld.

Na afloop kreeg de dirigent Rosendahl een bos bloemen en wenste de spreker iedereen fijne kerstdagen. Ik heb aan een aantal mensen na afloop gesproken. Ik vroeg aan Lenie wat ze van het concert vond: ‘Ik vond het heel goed, ze speelde leuke nummers en het was ook nog om aan te horen.’ Haar favoriete nummer was de Polar express.

Al met al was het een geslaagde avond waarin het fanfareorkest van Kunst na Arbeid Houten en de zangeressen van Vocal Group Lady Wednesday voor het eerst tijdens het kerstfeest en in deze samenstelling optraden. Het succes van dit jaar zou daarmee eerste aanzet kunnen zijn om hier een jaarlijkse traditie van te maken. Wie zal het zeggen?

Luister hier de audioreportage van Robin Qasem tijdens de repetitieavond in aanloop naar het kerstconcert:

Robin Qasem

Robin Qasem (2001) geboren en getogen in Rotterdam, is een beginnend student aan de bacheloropleiding journalistiek in Utrecht. Gedreven door zijn liefde voor waarheid, poogt Robin het achterliggende verhaal te vinden en de stemmen te laten horen die vaak worden genegeerd. Hij is niet bang om op zoek te gaan naar de feiten, zelfs als dit betekent dat hij tegen de stroom in moet zwemmen. Op jonge leeftijd ontwikkelde Robin al een interesse in nieuws en maatschappelijke kwesties. Als kind was hij altijd nieuwsgierig naar de wereld om hem heen en had hij een sterk gevoel voor rechtvaardigheid. Het was dan ook geen verrassing dat hij uiteindelijk bij de journalistiek terecht is gekomen. Na het afronden van de middelbare school heeft Robin in zijn tussenjaar onder andere vrijwillig nieuwsberichten geschreven voor de Feyenoord-fan website; FR-Fans.nl. Hier begon hij zijn reis om zijn vaardigheden als journalist te ontwikkelen en zijn passie voor schrijven verder te verkennen. Het doel van Robin is om tijdens zijn opleiding veel meer verschillende aspecten van journalistiek te leren, waaronder nieuwsverslaggeving, onderzoeksjournalistiek en interviewtechnieken, waarmee hij in de toekomst hoopt het medialandschap te gaan veroveren.