Houten

Houtense Kidskerk brengt belangstelling voor geloof onder kinderen terug

HOUTEN – In de Onze Lieve Vrouwe ten Hemelopneming Houten wordt elke zes weken de Kidskerk georganiseert. Hiermee wil de kerk de interesse voor geloof terugbrengen onder kinderen.

Eugène van Zeil, voorzitter van het bestuur van de Houtense kerk en vrijwilliger bij de Kidskerk organiseert samen met 4 andere vrijwilligers een aangepaste dienst waarbij kinderen door te tekenen en knutselen de verhalen uit de bijbel leren kennen. Er worden verhalen voorgelezen uit de kinderbijbel en besproken met de kinderen, ook zingt het kinderkoor verschillende liedjes.

Op scholen staat tegenwoordig geloof niet meer zo centraal zoals dat vroeger was, hierdoor loopt het aantal jonge kerkgangers terug, volgens van Zeil. ‘Dan zoek je naar een bepaalde vorm om toch die kinderen bij de kerk te betrekken’ zegt hij.

De O.L.V. ten Hemelopneming houd nu al een paar jaar de Kidskerk, ze hebben nu een vaste groep van ongeveer 20 kinderen. Naast de Kidskerk zijn er op feestdagen ook speciale diensten voor kinderen, een voorbeeld hiervan is tijdens Palmpasen; de kinderen lopen dan een optocht door de kerk met een zelf versierde palmstok. ‘Dan lopen er zo 50 à 60 kinderen mee,’ aldus van Zeil.

Fleur Reparon

Fleur Reparon is een eerstejaars student journalistiek aan de Hogeschool Utrecht, na afgelopen jaar haar havo diploma te halen. Ze vindt het leuk om te lezen en muziek te luisteren. Later wil Fleur graag documentaires maken of werken bij een krant, bij voorkeur RTL Nieuws, maar als ze iets anders tegenkomt is dat ook goed. Ze wil graag met een open houding een interview ingaan, zodat iedereen zichzelf kan zijn en hun ervaring kan delen zonder dat daar een oordeel bij komt kijken. Voor op-of aanmerkingen kunt u een mail sturen naar; fleur.reparon@student.hu.nl