Houten

Ondanks gunstige omstandigheden tegenvallende opkomst tijdens Nachtvlinderwerkgroep in Houten

Nachtvlinders houden normaal gesproken niet van felle lichten. Hier wordt echter een speciale lamp met een groot wit doek gebruikt om de insecten te lokken.

HOUTEN – Op de Nacht van de Nachtvlinders kreeg Houten te maken met een tegenvallende opkomst van het aantal waargenomen nachtvlinders. Ondanks de expertise van de organisatoren en de op voorhand gunstige weersomstandigheden op de nacht zelf, bleek het aantal gespotte nachtvlinders lager dan gehoopt.

Al sinds 2006 wordt de Nationale Nachtvlindernacht ieder jaar georganiseerd in Houten, waarbij iedereen wordt uitgenodigd om het nachtleven van deze fascinerende insecten te ontdekken en te waarderen. Ook dit jaar waren er een hoop toeschouwers van jong en oud om een zeldzame glimp op te vangen van de diverse nachtvlindersoorten die in Houten voorkomen.

Hoewel de opkomst wat betreft het aantal toeschouwers hoog uitviel, bleek dit echter in beperkt mate te gelden voor het aantal nachtvlinders tijdens de werkgroep. Vanwege de stand van de maan en de aangename weersomstandigheden had de Vlinderstichting dit jaar bepaald dat de Nachtvlindernacht plaats zou moeten vinden op 15 & 16 september. Op voorhand was er in dat opzicht dan ook geen vuiltje aan de lucht.

Voor Claire Otjes was de lage opkomst echter geen verassing. In haar achtertuin heeft de nachtvlinderaar een officieel meetpunt staan van het landelijk meetnetwerk van nachtvlinders, waardoor zij goed op de hoogte was van de zwakke staat van de nachtvlinders. ‘Zeker aan het begin van het seizoen viel het heel erg tegen met het aantal nachtvlinders. Het was een heel nat en heel koud voorjaar en dat zijn geen gunstige omstandigheden voor de nachtvlinders’, aldus Claire Otjes.

Al met al lijkt het probleem van de verminderde nachtvlinderpopulatie voornamelijk te maken te hebben met de weersomstandigheden van het begin dit jaar en niet met de omstandigheden van de nacht zelf. De strenge winter van dit voorjaar heeft er dus mogelijk voor gezorgd dat de nachtvlinders moeite hebben gehad om te overleven en daarmee om op de Nationale Nachtvlindernacht voor ons te kunnen floreren.

Robin Qasem

Robin Qasem (2001) geboren en getogen in Rotterdam, is een beginnend student aan de bacheloropleiding journalistiek in Utrecht. Gedreven door zijn liefde voor waarheid, poogt Robin het achterliggende verhaal te vinden en de stemmen te laten horen die vaak worden genegeerd. Hij is niet bang om op zoek te gaan naar de feiten, zelfs als dit betekent dat hij tegen de stroom in moet zwemmen. Op jonge leeftijd ontwikkelde Robin al een interesse in nieuws en maatschappelijke kwesties. Als kind was hij altijd nieuwsgierig naar de wereld om hem heen en had hij een sterk gevoel voor rechtvaardigheid. Het was dan ook geen verrassing dat hij uiteindelijk bij de journalistiek terecht is gekomen. Na het afronden van de middelbare school heeft Robin in zijn tussenjaar onder andere vrijwillig nieuwsberichten geschreven voor de Feyenoord-fan website; FR-Fans.nl. Hier begon hij zijn reis om zijn vaardigheden als journalist te ontwikkelen en zijn passie voor schrijven verder te verkennen. Het doel van Robin is om tijdens zijn opleiding veel meer verschillende aspecten van journalistiek te leren, waaronder nieuwsverslaggeving, onderzoeksjournalistiek en interviewtechnieken, waarmee hij in de toekomst hoopt het medialandschap te gaan veroveren.