Houten

Stichting ‘Met je hart Houten’ wil ouderen bij elkaar brengen

HOUTEN – Van 28 september tot 4 oktober is het de week van de eenzaamheid. Zo’n 52,3% van de 75 plussers in Nederland geeft aan zich eenzaam te voelen, dit neemt toe tot 62,6% onder 85 plussers (bron; www.vzinfo.nl). In Houten wonen veel ouderen, er is namelijk sprake van dubbele vergrijzing; niet alleen de groep ouderen wordt steeds groter maar de gemiddelde leeftijd stijgt ook. Zoals de cijfers van VZinfo laten zien zullen er dus ook veel eenzame ouderen in Houten wonen.

De vrijwilligers van stichting ‘Met je hart Houten’ willen hier verandering in brengen, op allerlei verschillende manieren zijn ze opzoek naar die eenzame ouderen, bijvoorbeeld; via huisartsen, zorginstanties of door mond-tot-mondreclame. Hierdoor heeft de stichting een groot bereik en zijn er al een stuk minder eenzame ouderen in Houten.

In samenwerking met verschillende restaurants kunnen de ouderen samen maandelijks avondeten. Er zijn 6 stamtafels met ongeveer 10 ouderen per stamtafel.

Volgens Liesbeth Smits, vrijwilliger bij Met je hart Houten was het tijdens de coronapandemie een stuk lastiger om dit concept uit te voeren aangezien de restaurants dicht waren. Toen zijn ze naar andere manieren gaan zoeken om toch nog dat contact te onderhouden; ‘We hebben veel initiatieven verzonnen, bijvoorbeeld bij onze bekende ouderen langsgaan tijdens kerst en dan buiten liedjes zingen en kerstpakketjes brengen.’

Met je hart Houten is onderdeel van de landelijke stichting ‘Met je hart’. Die is ontstaan door een studente fotografie, zij maakte een fotoreportage over ouderen. Tijdens dit proces is zij een dame tegengekomen die elke dag alleen at. Toen is Met je hart opgericht met als doel eenzaamheid terug te dringen.

Audio Reportage: Stijn Saman (stijn.saman@student.hu.nl)

Fleur Reparon

Fleur Reparon is een eerstejaars student journalistiek aan de Hogeschool Utrecht, na afgelopen jaar haar havo diploma te halen. Ze vindt het leuk om te lezen en muziek te luisteren. Later wil Fleur graag documentaires maken of werken bij een krant, bij voorkeur RTL Nieuws, maar als ze iets anders tegenkomt is dat ook goed. Ze wil graag met een open houding een interview ingaan, zodat iedereen zichzelf kan zijn en hun ervaring kan delen zonder dat daar een oordeel bij komt kijken. Voor op-of aanmerkingen kunt u een mail sturen naar; fleur.reparon@student.hu.nl