Houten

De Oktober Fitmaand 2023 trekt steeds meer aandacht, zo ook binnen de balletschool Helen Wilson

Balletschool Helen Wilson. Foto door: Belle Moll

HOUTEN – In de balletschool van Helen Wilson wordt deze woensdag ochtend een bijzonder soort publiek ontvangen. Wanneer de peuters nog giechelend en huppelend de balletzaal verlaten, wordt er plaats gemaakt voor de groep ‘beginnende volwassenen’. Een groep die Wilson al enige tijd les geeft maar nu extra speciaal: als onderdeel van de Oktober Fitmaand.

Dat ouderen vaak wat eenzaam, onstabiel, en niet de fitste meer zijn zal voor niemand als verbazing komen, maar wie doet er wat mee? Antwoord: Sportpunt Houten, een stichting die werkt aan de uitvoering van het gemeentelijk sportbeleid. De gehele maand oktober stellen zij in teken van ouderen waarmee de stichting samen met verschillende sportaanbieders een scala aan evenementen en activiteiten aanbiedt. Deze zijn allen gratis en voor vele activiteiten is een aanmelding niet eens nodig waardoor de drempel laag blijft en de opkomst vrij hoog is.

Deze Oktober Fitmaand 2023 is alweer de vijfde editie en ook dit jaar bevestigd de opkomst de ‘stijgende lijn in impact’ verteld Sjouke van den Berg, medewerkster sportevenementen. Van den Berg merkt op hoe de Oktober Fitmaand ieder jaar niet alleen meer bezoekers en aanmeldingen telt maar ook hoe steeds meer sportaanbieders hun deuren openen. Daarnaast staat de Oktober Fitmaand dit maal, naast verbinding en een gezondere levensstijl ook in het teken van mobiliteit. De gemeente Houten stelde dit jaar namelijk voorop dat het vallen onder ouderen een probleem is dat vermindert moet worden en nam dit op in het gemeentelijk sportbeleid. Tijdens de zogenaamde fittesten voorafgaand aan de eventmaand, konden de deelnemers hun fitheid testen wat mogelijk was de laatste twee zaterdagen van september. Hieruit kon ondersteuning geboden worden en advies gegeven worden over welke activiteiten wellicht passend zouden zijn.

Ook binnen de balletschool van Helen Wilson werd ruimte gemaakt voor de ouderen die wel wat extra aandacht kunnen gebruiken binnen de Oktober Fitmaand. Zodra haar groep peuters, met ouders want die mochten kijken, de zaal uitlopen verwijdert helen snel de hulp-attributen van de grond en plaatst de balletbar wat naar voren. Wilson is klaar voor de beginnend volwassenen! Een grote opkomst via de jaarlijkse actie heeft Wilson nog niet ervaren, ‘vandaag is een bijzondere dag’ verteld ze echter ‘aangezien de eerste nieuwe deelneemster mee zal doen.’ Wanneer de dames de danszaal voorzichtig binnenlopen worden ze gelijk gekalmeerd door juf Helen. De muziek begint en the show is on.

Elk jaar is de bedoeling ouderen met elkaar in verbinding stellen, zo’n maand waar de focus binnen de gehele gemeente op die bepaalde doelgroep rust zorgt al voor verbinding genoeg. Maar het uiteindelijke doel is natuurlijk dat de deelnemers echte wekelijkse activiteiten vinden. De eventmaand maakt het, mede door middel van de overzichtelijke agenda, mogelijk voor ouderen te bekijken welk aanbod er is, die elders vaak niet erg overzichtelijk is. Zo vinden dit jaar ook weer veel ouderen nieuwe activiteiten en is iedereen in Houten weer een stapje verder.

Hieronder bijpassend audio-fragment door Suzie van Kesteren

Belle Moll

Belle Moll (2002), is beginnend journaliste en volgt dan ook Journalistiek aan de Hogeschool Utrecht. Met een universitaire achtergrond in de sociale wetenshappen gaat de Amsterdamse met een onderzoekende en analyserende wijze te werk wat ook terug te zien is in haar schrijfstijl. Haar achtergrond in de aard- en duurzaamheidswetenschappen tekent haar interesses en zo werkstijl. Naast de journalistische werkzaamheden is Belle vaak aan beide kanten van de bar te vinden waar haar nieuwsgierigheid en tevens leergierigheid haar dag en nacht blijft prikkelen tot nieuwe ideeën.