Houten

Selecteer Pagina

Adie Schoon (81) krijgt als enige deelneemster van taalinloop tips over mobiele telefoongebruik

Adie Schoon (81) krijgt als enige deelneemster van taalinloop tips over mobiele telefoongebruik

De mobiele telefoon van Adie en het briefje met al haar vragen.

HOUTEN – Tijdens de wekelijkse digitale inloopmiddag in de plaatselijke bibliotheek in Houten-Centrum, lijkt er niemand langs te komen als op de valreep de 81-jarige Schoon binnen komt lopen. Al haar vragen over onder andere beoordelingen, instellingen en beveiligingen worden gedurende het inloopmoment beantwoord door vrijwilligers Ritskes en Moll. Eigenlijk is Adie helemaal geen fan van alle digitale technologieën, maar dat laat onverlet dat de hulp enorm wordt gewaardeerd.

Op de valreep

Op een rustige dinsdagmiddag in de herfstvakantie zitten vrijwilligers Peter Moll en Jack Ritskes met een computer voor zich en de muis in de hand klaar voor de wekelijkse digi-inloop voor ouderen in de Bibliotheek Houten-Centrum. De organisatoren van Taalhuis Houten verwachten een aardige opkomst, zoals dat de afgelopen weken ook het geval is geweest. Echter blijft het verdacht stil op de eerste verdieping van de bibliotheek. De twee speculeren dan ook over de mogelijke oorzaken van lage opkomst. De conclusie is dan ook dat het waarschijnlijk komt door de herfstvakantie, waarin veel ouderen van de gelegenheid gebruik maken om met hun kleinkinderen te zijn. Desondanks is de sfeer gemoedelijk en wordt er rustig gewacht op mogelijke deelnemers. Dan, tegen het einde van het inloopmoment, komt de 81-jarige vaste deelneemster Adie Schoon soepeltjes de trap opgelopen. Met een brede glimlach loopt Schoon naar Moll en Ritskes, die haar vriendelijk begroeten. Nadat Schoon plaatsneemt naast Moll pakt zij haar mobiele telefoon uit haar handtasje en haalt zij een briefje met van tevoren opgeschreven vragen tevoorschijn. Nadat zij haar jas heeft uitgedaan en iedereen zijn stoel goed heeft aangeschoven, begint Schoon met het afwerken van haar lijstje.

Beoordelingen

Tot haar grote ergernis wordt Schoon vaak gevraagd om een enquête in te vullen als zij bepaalde websites heeft bezocht op Google. Zij houdt helemaal niet van al die ongevraagde enquêtes en stoort zich er mateloos aan. ‘Dan gaan ze vragen wat ik ergens van vind. Nou dat gaat ze niks aan!’, aldus Schoon. Moll geeft aan de frustratie te herkennen, maar doet een poging om op rustige wijze uit te leggen waar die enquêtes vandaan komen. ‘Ze hopen op die manier een beoordeling te krijgen’, aldus Moll. Ondanks de uitleg van Moll lijkt Schoon er niet meer begrip voor te hebben gekregen. ‘Als er wat is trek ik zelf wel aan de bel’, vertelt zij Moll met een gefronste blik. Nadat Moll haar vertelt dat negeren de enige optie is, reageert Schoon met een enigszins teleurgestelde ondertoon in haar stem: ‘Nou, lekker dan’.

Instellingen

Op haar telefoon zijn er talloze apps met verschillende instellingen, waar Schoon niet goed van weet wat ze ermee aan moet. Bij Whatsapp bijvoorbeeld is er een instelling die ‘Avatar’ heet. ‘Wat is dat en kan ik dat weghalen?’, vraagt Schoon aan Moll. ‘Een Avatar is een poppetje waarbij je zelf mag kiezen hoe je deze eruit laat zien. Ook deze kan helaas niet verwijderd worden’, vertelt Moll op vriendelijke wijze. Zo gaan de twee nog een aantal instellingen af en doet er zich onverwachts een ander technisch probleem voor. ‘U zit er de hele tijd voor met uw hand’, vertelt Schoon aan Moll, die zich van geen kwaad bewust lijkt te zijn. ‘Helaas kan het niet anders’, reageert Moll met een gemakkelijke glimlach. Schoon die haar lach ook niet kan bedwingen heeft de oorzaak van het probleem al lang gezien. ‘Nee, u bent niet links, hahah’, aldus Schoon.

Beveiligingen 

Voor Schoon is het natuurlijk van groot belang dat haar telefoon veilig blijft. Vaak krijgt zij dan ook beveiligingsmeldingen die een oproep doen om de telefoon te beveiligen. Echter is het vaak moeilijk om te begrijpen welke systemen daarvoor nodig zijn. Moll vertelt haar dat het belangrijkste beveiligingssysteem in ieder geval de software-update is. Bij deze update wordt de telefoon beschermd tegen virussen en wordt het systeem vernieuwd; geüpdatet.  ‘Ja’, vertelt Schoon. ‘Ik wil namelijk geen virussen hebben en ook niet van die neppe e-mails’, aldus Schoon. Moll geeft aan dat de neppe mails echter niet zo snel verdwijnen door de software-update, maar de virussen wel. Vervolgens lopen de twee de stappen door om de sofware-update te doen en om de telefoon van Schoon helemaal virusvrij te maken.

Waardering

Na een klein half uurtje waarin al Schoon’s vragen zijn beantwoord, is de voldoening van haar gezicht af te lezen. De lijst op het papiertje is afgewerkt en Schoon kan weer een tijdje vooruit. Toch heeft ze moeite om te verbergen dat Schoon eigenlijk weinig heeft met al die moderne technologieën. Zij is er nooit mee opgegroeid en zal daarom altijd achterlopen. Haar kleinkinderen hebben er meer verstand van, maar die wilt ze er niet mee lastig vallen. Daarom stelt Schoon het bijzonder op prijs wat de heren van Taalhuis Houten voor haar kunnen betekenen. Zij belooft de heren dan ook om binnenkort weer langs te komen met nieuwe vragen over haar digitale apparaten. Na de heren vriendelijk te hebben bedankt en gegroet, loopt Schoon even soepel weer via de trap naar beneden. Voordat ze de bibliotheek verlaat, neust ze nog even rond in de boeken van de bibliotheek en lijkt daarmee met weemoed terug te denken aan vroeger; ‘Die goeie ouwe tijd’, die nu niet meer is.

Luister hier de audioreportage, gemaakt door Mark Stoutjesdijk:

Over de auteur

Robin Qasem

Robin Qasem (2001) geboren en getogen in Rotterdam, is een beginnend student aan de bacheloropleiding journalistiek in Utrecht. Gedreven door zijn liefde voor waarheid, poogt Robin het achterliggende verhaal te vinden en de stemmen te laten horen die vaak worden genegeerd. Hij is niet bang om op zoek te gaan naar de feiten, zelfs als dit betekent dat hij tegen de stroom in moet zwemmen. Op jonge leeftijd ontwikkelde Robin al een interesse in nieuws en maatschappelijke kwesties. Als kind was hij altijd nieuwsgierig naar de wereld om hem heen en had hij een sterk gevoel voor rechtvaardigheid. Het was dan ook geen verrassing dat hij uiteindelijk bij de journalistiek terecht is gekomen. Na het afronden van de middelbare school heeft Robin in zijn tussenjaar onder andere vrijwillig nieuwsberichten geschreven voor de Feyenoord-fan website; FR-Fans.nl. Hier begon hij zijn reis om zijn vaardigheden als journalist te ontwikkelen en zijn passie voor schrijven verder te verkennen. Het doel van Robin is om tijdens zijn opleiding veel meer verschillende aspecten van journalistiek te leren, waaronder nieuwsverslaggeving, onderzoeksjournalistiek en interviewtechnieken, waarmee hij in de toekomst hoopt het medialandschap te gaan veroveren.