Houten

De Kinderboekenweek in Bibliotheek Houten-Centrum

Kinderboekenweek krant in bibliotheek Houten-Centrum. Foto gemaakt door: Thijmen Verkuijl

HOUTEN – Zoals elk jaar is ook dit jaar de Kinderboekenweek van start gegaan. Dit jaar is het van 4 tot en met 15 oktober en kan dit ‘gevierd’ worden in verschillende bibliotheken. Zo ook in de bibliotheek Houten-Centrum waar kinderen mee kunnen doen met verschillende activiteiten. In de bibliotheek ligt ook de Kinderboekenweek krant met meer dan tweehonderd boekentips, interviews, puzzels en doe-opdrachten en een folder met alle informatie over de activiteiten.

Invasie van kinderen

Op een grauwe donderdag middag rond twaalf uur loopt het nog niet storm in de bibliotheek Houten-Centrum. Kinderen moeten natuurlijk ook gewoon naar school. Wel zie je de vrijwilligers en medewerkers van de bibliotheek bijkomen van de dag daarvoor. ‘Er was een invasie van kinderen’, verteld Marian Gerritsen, vrijwilligers gastvrouw. Tijdens de opening van de Kinderboekenweek was er een speurtocht met het thema ‘Bij ons thuis’, waar ongeveer zestig kinderen kriskras door de bibliotheek enthousiast aan het zoeken waren naar aanwijzingen.

De ontlezing

‘Lezende kinderen nemen af’, verteld Marion van Lierop lees-adviseur van de bibliotheek. Lezen is juist heel belangrijk voor de ontwikkeling van kinderen. Dit is ook de reden dat je in de bibliotheek tot je 18de gratis een lidmaatschap kan afsluiten waarmee je dus gratis boeken kan lenen. Hierdoor kan je tot minimaal je 18degenieten van de rijkdom aan boeken, ongeacht je financiële situatie en mocht je daarna nog steeds lid willen blijven van de bibliotheek kan dat met een jongeren abonnement. ‘Na gisteren zijn er zeker 8 nieuwe jeugdabonnementen afgesloten’, antwoord Marion van Lierop op de vraag of een kinderboeken week helpt bij het probleem van de ontlezing bij jongeren.

Activiteiten

Elk jaar zijn er allemaal verschillende activiteiten te doen tijdens de Kinderboekenweek in bibliotheek Houten-Centrum. Zo is er een Speurtocht met het thema ‘Bij ons thuis’ door de bibliotheek. Kan je knutselen met natuurmaterialen, wetenschappelijke proefjes doen en is er een workshop ‘Werelddansen’. Dit allemaal om kinderen naar de bibliotheek te halen. Doordat de gemeente meer geld beschikbaar heeft gesteld voor de Kinderboekenweek zijn er veel meer mogelijkheden wat je ook terugziet in de opkomst, verteld vrijwilligers gastvrouw Marian Gerritsen.

Des te later het wordt, des te drukker het schijnt te worden in de bibliotheek. Zo stroomt het langzaam vol met kinderen die geen keuze kunnen maken tussen ‘Kinderen van ver’ of ‘Hotel Bonbien’, rondrennen tussen de kasten of niet terug willen naar huis.

Geur van koffie en kranten

Dat het leeft in de bibliotheek Houten-Centrum is niet nieuw aangezien jong en oud er dagelijks op bezoek komen. Dit niet alleen voor de boeken, kranten en tijdschriften maar ook voor de koffie. In de bibliotheek zit een koffietentje van welzijnsorganisatie van Houten&Co waar je onder het genot van een bakje koffie het laatste nieuws kan lezen in de vele kranten. De geur van verse koffie en kranten is dan ook zeker aanwezig. Verder is er ook een GGD

Toch is er een soort stilte in de levendige bibliotheek. Zo leest iedereen zijn boek of krant, studeren alle studenten in rust met een koptelefoon op en kiezen de kinderen in rust een nieuw boek uit die hun ouders die week moeten voorlezen.

Een sfeer impressie van de Kinderboekenweek in de bibliotheek door Storm Baarda

Thijmen Verkuijl

Thijmen Verkuijl (2003), wonend in Amsterdam, is een student op de School voor Journalistiek en met zijn achtergrond als mediavormgever is hij altijd erg gefocust op de details. De zeer positief ingestelde Thijmen geniet van elke dag door overal zoveel mogelijk uit te halen. Op deze manier gaat hij fluitend door het leven en staat hij open voor (bijna) alles. Verder is hij erg geïnteresseerd in de entertainmentwereld en is hij vaak te vinden in diverse theaters en bioscopen.