Houten

De Houtense Woodpackers tegen de Dunckers.

HOUTEN – De U20 van de basketbalvereniging had weer een spannende wedstrijd tegen de Dunckers uit Hilversum. De wedstrijd was zaterdag 7 oktober bij sporthal De Slinger. Het eindresultaat van de wedstrijd vertoonde een score van 42 punten voor de Woodpackers en 63 punten voor de Dunckers.

Ćamil Hadžić geeft al drie jaar lang met toewijding training aan het U20-team, terwijl hij zelf ook actief blijft deelnemen aan de sport. De 17-jarige Floor Zuidberg, een lid van het team, zit ook al rond de 3 jaar in dit team, maar beoefent de sport zelf al 8 jaar. Ze is het enige meisje in dit team en haar aanwezigheid heeft geleid tot de transformatie van een jongensteam naar een gemengd team. Ze heeft hiervoor ook een tijdje in een meidenteam gebasketbald, maar haar voorkeur ging uit naar het spelen in een jongensteam. Er was volgens haar een te groot leeftijdsverschil in de meidengroep. Ze was toen zelf 16 jaar en zat in een team waarin ook 13-jarige meisjes speelden. “Het verschil in leeftijd was niet heel erg groot, maar het was vooral het verschil in mentaliteit dat zo groot was” merkt Zuidberg op. In haar huidige team heerst een sfeer waarin zij en haar teamgenoten meer grappen met elkaar kunnen maken en ze zijn ook meer op elkaar ingespeeld.

Vanwege haar unieke positie als enige meisje in het team zijn er enkele specifieke aspecten waarmee rekening mee moet worden gehouden tijdens het spel. Er zijn bijvoorbeeld bepaalde lichaamsdelen waar andere mensen niet aan mogen zitten, omdat basketbal een erg fysieke en soms ook agressieve sport is. Niettemin wordt Zuidberg op gelijke voet behandeld als haar mannelijke teamleden, waarbij iedereen dezelfde kansen en mogelijkheden krijgt. Tijdens de wedstrijd op zaterdag was te zien dat vrijwel elk teamlid speeltijd kreeg en dat iedereen vanaf de lijn enthousiast aangemoedigd werd.

Naast zelf basketballen coacht Zuidberg ook teams van onder tien en onder twaalf. Ze heeft een goede relatie met de kinderen in haar groep. Coachen doet ze al sinds ze zelf 13 jaar oud was. Het team dat ze momenteel coacht, staat zelfs bovenaan in hun poule.

Ze heeft ambitieuze plannen om haar coaching carrière voort te zetten in de komende jaren en hoopt ook haar eigen basketbalcarrière te continueren wanneer ze volgend jaar aan haar studie begint.

Met betrekking tot de laatste wedstrijd geeft Zuidberg aan dat er veel ups-and-downs waren, maar ook veel mooie momenten. Over het algemeen had hij volgens haar wel wat beter gekund. Ze zegt ook dat ze vooral richting het einde van de wedstrijd wat minder goed gingen. In het begin hadden ze snel veel punten gescoord en ze lagen voor de rest van de wedstrijd redelijk gelijk met een niet te groot verschil in punten.

In de sporthal was het de hele dag druk met basketbalteams en speelden er meerdere wedstrijden tegelijk terwijl ouders vanaf de tribune mee konden kijken. Ook in de kantine heerste een gemoedelijke sfeer.  Zuidberg vindt het leukste aan de sport de teamspirit en de blijdschap er omheen en dat was ook zeker terug te vinden bij deze wedstrijd en in de hele sporthal.

lotta Looije

Lotta Looije is eerstejaars student op de School voor Journalistiek van de Hogeschool Utrecht. Voor Lotta ging studeren heeft ze HAVO gedaan op het X11 media en vormgeving in Utrecht en heeft haar diploma gehaald in 2023. Op school vond ze de opdrachten waarbij ze mensen moest interviewen en verslagen moest schrijven het leukst waardoor ze uiteindelijk voor de studie journalistiek heeft gekozen. Ze woont in Utrecht en heeft een baan in de horeca. Op dertienjarige leeftijd moest ze wekelijks kranten bezorgen in haar buurt en dat heeft ze voor meer dan een jaar gedaan. Van de enorme hoeveelheid kranten die elke week voor de deur stonden bleven er altijd wel een paar over. Zo kwam ze op jonge leeftijd al in contact met het nieuws en de krant. Ook op school hield ze het nieuws goed in de gaten zodat ze elke vrijdag tijdens de Nederlands les een kans had om de nieuwsquiz van die week te winnen. Naast het nieuws leest ze ook graag boeken en ze sport drie keer per week.